کد مطلب: ۱۷۹۳۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

رواج نشرهای اجاره‌ای

مهر: سیدعلی اصغر شریعت زاده، پژوهشگر و مدیر انتشارات پازینه، در حاشیه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار مهر گفت: اشکال عمده نمایشگاه کتاب تهران در حضور بسیار ناشرنماهاست. چرا باید به هرکسی یک جواز نشر داد و اجازه داد هرچه را که می‌خواهد چاپ کند و به نمایشگاه بیاورد؟ این نکته قابل تأملی است.

وی افزود: سوال و ایراد اصلی من به مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور بی‌رویه مجوز نشر است. اصولاً چرا بسیاری از مدیران خود انتشاراتی‌ها اهل قلم نیستند؟ چرا تا به این میزان «نشر اجاره‌ای» رواج دارد؟ و اینکه واقعاً چرا بسیاری از مسئولان انتشاراتی‌ها خود در غرفه‌ها حضور ندارند؟ واقعاً این موارد سوالاتی اساسی است که باید به آنها پاسخ داده شود.

شریعت زاده ادامه داد: وقتی پاسخی برای سوالاتی که مطرح کردم نداریم، متوجه می‌شویم که روند برگزاری نمایشگاه باری به هر جهت است. فراموش نکنیم که این بی‌توجهی در صورتی است که در بین ابزارهای مختلف فرهنگی، کتاب ماندگارترین و مهم‌ترین ابزار برای ارتقای فرهنگ در جوامع است. هیچکدام از دیگر ابزارهای فرهنگی و تبلیغی به اندازه کتاب کارساز نیستند، چرا که مخاطب آگاهانه کتاب را انتخاب کرده و آگاهانه نیز آن را مطالعه می‌کند. البته زمان مطالعه را هم خود مخاطب آگاهانه انتخاب می‌کند و در شرایط اضطرار قرار نمی‌گیرد.

نویسنده کتاب «سکه‌های ایران زمین: مجموعه سکه‌های مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از دوره هخامنشی تا پایان دوره پهلوی» همچنین با اشاره به این نکته که کتاب سازان در نمایشگاه جولان می‌دهند، گفت: با توجه به اهمیت کتاب، چرا هرکسی این توانایی را دارد که برود و درخواستی داده و پس از مدت چند ماه مجوز انتشارات بگیرد؟ مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمام کسانی که داعیه فرهنگ دارند و مسئولیتی را عهده دار شده‌اند باید به این نکته توجه کرده و تیغ را دست زنگی مست ندهند.

شریعت زاده اضافه کرد: معنی ندارد که کتاب سازان در نمایشگاه کتاب جولان بدهند! در این حالت به نظرم بجای خدمت همه از کتاب زده می‌شوند. بنابراین مهم‌ترین مشکل نمایشگاه حضور و تبلیغات بسیار ناشر نماهاست، نه اینکه تقلای ما بر اضافه کردن متراژ غرفه یا گرفتن غرفه‌ای در نبش باشد! بحث اصلی من در این است که خود ناشر هم باید اهل قلم و اهل تفکر باشد. به عبارتی اگر کسی درخواست مجوز نشر داد باید یکی از شرایط رسیدگی به آن درخواست، کتاب‌های او باشند. بحث اصلی من این است که باید ناشر اهل قلم و اهل تفکر باشد و کتاب‌هایی را داشته باشد تا بتواند ناشر شود.

مدیر نشر پازینه در ادامه با اشاره به این نکته که باید به درخواست غیرنویسندگان برای دریافت مجوز نشر را ترتیب اثر نداد، می‌گوید: البته خود اهل قلم هم باید بررسی شوند. ممکن است کسانی صرفاً به دلایلی چون گرفتن تسهیلات بیمه و... به دیگرانی سفارش تألیف کتابی را بدهند. باید اهل قلم را هم صلاحیت سنجی کرد.

شریعت زاده همچنین با اشاره به این نکته که دولت و دستگاه‌های فرهنگی نباید به صورت ابزاری به کتاب نگاه کنند، گفت: باید به فکر روش‌های زیربنایی برای گسترش کتاب بود.

او همچنین در پایان گفت: انتشارات پازینه امسال با ۱۰ عنوان جدید در زمینه‌های به سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آمده است. از میان این کتاب‌ها می‌توانم به دو کتاب مهم «سکه و اسکناس‌های ایران در دوره جمهوری اسلامی» تألیف سینا سیدآبادی و «حروف رمزی در فرهنگ و تمدن ایران» نوشته عیسی صفری ممقانی اشاره کنم. به علاوه کتاب‌های پیشتر چاپ شده نشر پازینه را که حدود ۲۰۰ جلد است نیز به نمایشگاه آورده‌ایم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST