کد مطلب: ۱۸۰۳۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

ممیزی و اقتصاد نشر موانع بهترین نسل داستان‌نویسی هستند

آنا: محمدحسن شهسواری در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره وضعیت رمان و داستان ایرانی گفت: نسلی که الان دارند رمان می‌نویسند، یعنی متولدین اواخر دهه پنجاه تا اوایل دهه‌ هفتاد، ظرفیت این که بهترین نسل رمان‌نویس ما باشند را دارند؛ البته در مورد داستان کوتاه این طور نیست. چون کارم این است، هم رمان منتشر می‌کنم، هم گاه در رسانه‌ها معرفی کتاب می‌نویسم، هم کمی معلم رما‌ن‌نویسی هستم، و هم گاه به عنوان دبیر مجموعه‌هایی را بر عهده داشته‌ام، حرفم روی تجربه و تحقیق است. منتهی با تأکید عرض کردم می‌توانند باشند نه این که هستند.

وی با اشاره به برخی موانع رشد و بالندگی ادبیات داستانی عنوان کرد: در درجه اول ممیزی و در درجه بعد اقتصاد نشر ممکن است باعث شود این آرزو یا پیش‌بینی من محقق نشود. چون به‌هرحال نویسنده جوان‌ باید بتواند کتاب چاپ کند، بازخورد مخاطب‌ را ببیند و در کارهای بعدی‌اش گام به گام جلو برود. اولین کتاب نویسنده که قرار نیست بهترین کتابش باشد. همه جای دنیا هم همین‌ طور است.

این نویسنده تصریح کرد: بر اساس آمار متوسط سن خلق شاهکار برای نویسنده‌ها ۴۵ سال است. پس اگر حتی ۳۰، ۳۵ سالگی هم کتاب چاپ کنند یعنی بعد از ۱۰ سال نوشتن می‌توانند بهترین آثارشان را خلق کنند. البته استثنا همیشه هست. من دارم از قاعده حرف می‌زنم. خیلی طبیعی هم هست، شما در کسب و کار هم که در نظر بگیرید، یک فرد پزشک یا مهندس بالاخره باید تجربه‌شان بالاتر برود. متأسفانه ولی باز باید تأکید کنم اگر ممیزی و اقتصاد نشر اجازه ندهد تجربه‌ای این نسل ادامه پیدا نکند، پیش‌بینی من محقق نمی‌شود.

وی درباره کیفیت آثار داستانی در نمایشگاه کتاب امسال اظهار کرد: فقط می‌دانم وقتی که این‌قدر کتاب گران می‌شود، در همین روزها دوباره کاغذ گران‌تر شده است، طبیعتاً بخش تألیفی ضربه بیشتری می‌خورد و به ناشران هم حق می‌دهم که با وسواس و سختی بیشتری کتاب ایرانی چاپ بکنند. بالاخره آن قشری که کتاب می‌خرند قشر برخوردار جامعه نیستند و با امساک بیشتری کتاب می‌خرند. شما شاید قبلاً با ۱۰۰ هزار تومان به راحتی چهار کتاب می‌خریدی ولی الان به زور ممکن است دو یا حتی یک کتاب بتوانی یک کتاب بخری، طبیعی است که مخاطب هراسان بین انتخاب آخرین اثر «موراکامی» یا «اورهان پاموک» و یک نویسنده کار اولی و جوان ایرانی، رقبای مشهور خارجی‌اش را انتخاب می‌کند.

شهسواری درباره کتاب‌های خود که در نمایشگاه ارائه شدند، خاطرنشان کرد: کارهای قبلی‌ام بودند و کار جدید فقط یک کتاب به‌نام «ایران‌شهر» بود، که جلد اولش به روزهای آخر نمایشگاه کتاب رسید. بقیه کارها هم کارهای قدیمی است از نشر ققنوس و نشر چشمه و افق.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST