کد مطلب: ۱۸۱۶۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

چگونه معذرت‌خواهی کنیم؟

سوشیانت زوارزاده

آقای روان‌شناس: آیا راه معذرت خواستن را می‌دانید؟ چگونه با دوستانتات آشتی می‌کنید؟ قهر و آشتی بخشی از زندگی روزانه‌ی ما را در بر می‌گیرد. گاهی بر سر مسائل کوچک با دیگران قهر می‌کنیم یا از آن‌ها آزرده می‌شویم و گاهی مشکلات میان ما و دیگران بسیار بزرگ است و آشتی کردن کار آسانی نیست. پوزش خواستن از دیگران تنها با گفتن «ببخشید» یا «معذرت می‌خواهم» به نتیجه نمی‌رسد. این واژه‌ها سرآغاز بخشش خواستن از دیگران است اما برای بخشیده شدن از سوی دیگران به چیزهای دیگری هم نیازمندیم. یکی از دلایلی که دیگران معذرت‌خواهی ما را نمی‌پذیرند این است که احساس می‌کنند این بخشش خواستن تنها یک درخواست بخشش کلامی است. من در این نوشته راهکارهای درست پوزش خواستن از دیگران را گام به گام توضیح خواهم داد.

چگونه از دیگران معذرت خواهی کنیم؟ گام‌های درست برای درخواست بخشش

۱- زمان‌شناس باشید.

هر چیز و کاری زمانی دارد. برای پوزش خواستن باید وقت‌شناس باشید. برای درخواست بخشش نباید بیش از اندازه شتاب‌زده و عجولانه رفتار کرد. از سوی دیگر به تعویق و درازا انداختن این کار هم نشان‌دهنده‌ی این است که شما تمایلی به آشتی کردن ندارید. پس باید زمان درست را شناسایی کرد. بهترین هنگام زمانی است که فرد از نظر روحی شرایط آرامی داشته باشد. پس از درخواست بخشش هنگامی که فرد خشمگین یا اندوهگین است خودداری کنید.

۲- پذیرش اشتباه

آیا بر این باورید که اشتباه کرده‌اید؟ باید پیش از درخواست بخشش به این پرسش بیاندیشید و اگر احساس می‌کنید رفتارتان نالدرست بوده از طرف مقابل معذرت‌خواهی کنید. به یاد بسپارید هیچ گاه برای کاری که نادرست نبوده نباید از دیگران بخشش خواست. برخی از مردم برای پایان دادن به کشمکش و قهر از طرف مقابل معذرت‌خواهی می‌کنند حتی اگر اشتباه از طرف مقابلشان سر زده باشد. این بخشش خواستن بازخورد نامناسبی به فرد می‌دهد و او این برداشت را خواهد کرد که در هر شرایطی حق با او است حتی اگر شما کار نادرستی نکرده باشید. این را هم به یاد بسپاریم که در هر کشمکشی معمولاً هر دو طرف رفتارهای نابه‌جا و نادرست داشته‌اند پس نمی‌توانیم تنها یکی از طرفین را مقصر ۱۰۰٪ بدانیم.

۳- با جمله‌های مثبت معذرت‌خواهی و درخواست بخشش کنید.

یکی از اشتباهاتی که هنگام معذرت‌خواهی از برخی افراد سر می‌زند این است که در انتخاب واژه‌ها برای درخواست بخشش دقت نمی‌کنند. در انتخاب واژه‌ها و جمله‌ها دقت کنید و جمله‌های مثبت به کار ببرید چون واژه‌ها نامناسب و نادرست می‌توانند نتیجه‌ی معکوس داشته باشند. برای نمونه گفتن این‌که اگر ناراحتت کردم من را ببخش جمله‌ای نادرست است. چون اگر از شما ناراحت نمی‌شد که قهر نمی‌کردید. بهتر است بگویید می‌دانم که باعث ناراحتیت شدم  خواهش می‌کنم من را ببخشی.

۴- پذیرش اشتباهات

اگر کار نادرستی کردید شجاعت پذیرش اشتباه را داشته باشید. تا هنگامی که نپذیرید چه کارهای نادرستی انجام داده‌اید نمی‌توانید انتظار بخشش داشته باشید. باید به طرف مقابل نشان دهید که می‌دانید چه اشتباهاتی انجام داده‌اید و برای چه چیزی از او معذرت می‌خواهید.

۵- خودداری از تکرار اشتباه

انسانی هوشمند است که از کارهای نادرستش درس بگیرید و آن‌ها را تکرار نکند. برخی از مردم پیاپی یک اشتباه را تکرار می‌کنند و انتظار دارند که هر بار از سوی دیگران بخشیده شوند اما چنین نیست. کسی اشتباهش را تکرار می‌کند و پیاپی درخواست بخشش دارد، از رفتار و کردارش پشیمان نشده است و معذرت‌خواهی او یک درخواست بخشش زبانی است نه بیش‌تر. باید به طرف مقابل نشان دهید که تلاش می‌کنید که رفتارهای نادرستتان را تکرار نمی‌کنید.

۶- هدیه دادن، کلید درخواست بخشش

هدیه دادن نشان‌دهنده‌ی دوستی و علاقه‌ی ما به دیگران است. با یک هدیه‌ی کوچک مانند یک شاخه گل، می‌توانید قلب دیگران را به دست آورید. به یاد بسپارید هدیه باید برای فرد مناسب باشد و از سوی دیگر نباید بیش از اندازه گران یا تجملی باشد. هدیه‌ی گران در طرف مقابل این حس را پدید می‌آورد که شما بر این باورید با پول می‌هوانید به خواسته‌هایتان دست یابید. بهترین هدیه برای آشتی کردن گل‌هایی است که طرف مقابل دوست دارد.

۷- کمک گرفتن از دیگران

گاهی نیاز است که برای درخواست بخشش از دیگران هم کمک بگیرید. این بستگی به خلق‌وخوی طرف مقابل دارد برخی از مردم دوست دارند با وساطت دیگران آشتی کنند اما برخی از این کار بیزارند. به طور کلی پیشنهاد می‌کنم بدون واسطه درخواست بخشش کنید مگر این‌که چند بار درخواست بخشش کرده باشید و نتیجه منفی بوده است.

۸- جبران و بهبود رابطه

با بخشیده شدن همه چیز پایان نمی‌یابد. اکنون زمان آن فرا رسیده که با جبران اشتباه و بهبود رابطه روند بخشیده شدن را کامل کنید. در این گام نیاز است که به طرف مقابل نشان دهید که این بخشیده شدن تا چه اندازه برای شما ارزشمند بوده و رفتار شما و کردارتان را دگرگون کرده است. تلاش کنید به فرد مقابل عشق و دوستیتان را به شیوه‌ی زبانی و رفتاری نشان دهید.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST