کد مطلب: ۱۸۲۳۴
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

بررسی یک شاهکار سینمایی در کتاب «سه‌گانه سه‌رنگ»

 

آنا: «سه‌گانه‌ سه‌رنگ» خوانشی است بر سه فیلم «آبی»، «سفید» و «قرمز» اثر «کیشلوفسکی» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل لهستان؛ هنرمندی که برایش سینما به ادبیات نزدیک بود، و سه‌گانه وصیت‌نامه‌ هنری او شد.

این سه فیلم جوایز جهانی بسیاری را برای او به ارمغان آوردند، از جمله شیر طلایی بهترین فیلم، شیر نقره‌ای بهترین کارگردان از جشنواره ونیز و خرس طلایی بهترین کارگردان از جشنواره برلین همراه با سه بار نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی؛ سه‌گانه‌ای که دستاوردی مهم در سینمای مدرن به حساب می‌آیند.

سه‌گانه سه‌رنگ ادای دین کیشلوفسکی به آرمان‌های انقلاب فرانسه، آزادی، برادری و برابری و وصیت‌نامه هنری این فیلم‌ساز لهستانی است، سه‌گانه‌ای نادر و استثنایی که در عین‌ حال گواهی آخرین لحظات اوج و شکوه سینمای اروپا هم هست، سینمایی روشنفکران که روزگاری دوشادوش هالیوود تخیل تماشاگران را در همه جای دنیا تسخیر می‌کرد.

«جف اندرو» در این کتاب می‌کوشد پیوندهای این سه‌گانه را با اشاره به موتیف‌های سمعی و بصری پیوسته آن‌ها تبیین کند.

جف اندرو نویسنده کتاب که خود از طرفداران این کارگردان لهستانی است در کتاب کوتاه «سه‌گانه سه‌رنگ» به بررسی این سه فیلم می‌پردازد. هدف این کتاب کشف معنای سه‌گانه سه‌رنگ و بررسی راه‌هایی است که کارگردان خواسته از طریق‌شان آن معنا را بیان کند؛ بنابراین این کتاب بیشتر از آنکه در پی ارائه شرح و تفسیری قطعی بر سه فیلم آبی، سفید و قرمز باشد تلاش‌های ستایشگری به‌منظور رسیدن به درکی عمیق از جنبه هنری این فیلم‌هاست تا به این واسطه با روشی حتی‌الامکان ملموس توضیح دهد که چگونه آن فیلم‌ها از لحاظ عاطفی بر او تأثیر ژرف نهادند.

با توجه به حجم کتاب مجال آن برای گفتن از همه نکات جزئی پیرامون ساخت این فیلم‌ها اندک است. درباره وضعیت تولید فیلم‌ها هم چندان مورد خاص و دندان‌گیری در کار نبود، جدای از این جذابیت این فیلم‌ها در چه گفتن و چگونه گفتن آن‌هاست نه هزینه تولید و حقه‌های فنی یا درگیری‌های افراد سر صحنه؛ بنابراین آنچه در این کتاب آمده است به منظور ارائه شرحی بهتر جهت مطالعه کیشلوفسکی به‌مثابه «سینماگر مؤلف» است.

انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب را با ترجمه آیدا مرادی آهنی در ۱۲۰ صفحه، در قطع رقعی با قیمت ۱۲ هزار تومان وارد بازار کتاب کرده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST