کد مطلب: ۱۸۳۵۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸

حکم تبرئه برای قاچاقچیان کتاب

مهر: موضوع قاچاق کتاب در سه چهار سال اخیر به یکی از محوری‌ترین موضوعات پیرامون صنف ناشر در ایران مبدل شده است و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در راستای مبارزه با این پدیده اقدامات فراوانی را شکل داده است که شاید یکی از مهمترین آنها تشکیل کارگروهی برای مقابله با این پدیده بود که منجر به کشف و ضبط انبارها و موسسات متعددی شد که اقدام به انتشار غیرقانونی کتاب کرده‌اند.

در زمستان سال گذشته اعضای کارگروه صیانت این وزارتخانه با دعوت از اهالی رسانه برای نخستین بار انبار کتاب‌های قاچاق کشف شده را به نمایش عمومی درآوردند و خبر از شکایت اتحادیه از قاچاقچیان کتاب به منظور صیانت از حقوق ناشران دادند.

با این همه این روزها خبر از صدور حکم دادگاه درباره یکی از پرونده‌های بزرگ این موضوع درباره نشر ققنوس منتشر شده است. ققنوس در سال‌های گذشته با انتشار کتاب‌های پرمخاطبی از جمله مجموعه آثار عباس معروفی و نیز کتب پرمخاطب ملت عشق همواره یکی از مقاصد قاچاقچیان کتاب بوده است و آثار مختلفی از این ناشر از جمله آثار ذکر شده در معرض انتشار و فروش غیر قانونی قرار گرفته است.

در این زمینه مهدی حسین‌زادگان مدیر داخلی نشر ققنوس در گفتگو با مهر درباره حکم صادر شده برای پرونده‌ای که اتحادیه ناشران درباره چاپ غیرقانونی کتاب‌های این موسسه باز کرده است، عنوان داشت: این شکایت و دادگاه درباره اقدام غیر قانونی موسسه نشری با عنوان بهنود بود که دو کتاب سمفونی مردگان و ملت عشق را به صورت غیرقانونی منتشر کرده بود که در این زمینه علیه چهار نفر اعلام جرم شده بود.

به گفته حسین‌زادگان در جریان دادگاه متهمان اتهامات را متوجه یک کتابفروشی در سبزوار دانسته و خود را مقصر نمی‌دانستند. در نهایت نیز دو نفر از آنها تبرئه و برای دو نفر نیز حکم حبس تعزیری شش ماهه صادر شد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پرونده‌های مشابهی درباره انتشار غیر قانونی آثار ناشران دیگری از جمله نگاه و ثالث نیز در دست بررسی و در انتظار بررسی و صدور حکم است.

تاکنون هشت پرونده برای بررسی به این پدیده از سوی اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران تشکیل شده است که نزدیک به ۳۰ شاکی نیز دارد و در عین حال بخشی از ناشران بزرگ دولتی نیز تاکنون اقدام به شکایت در این زمینه نکرده‌اند.

همچنین بیش از ۵۰۰ هزار نسخه کتاب قاچاق تا کنون توسط کارگروه صیانت از حقوق ناشران کشف شده است که برآورد می‌شود بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان قیمت داشته باشد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST