کد مطلب: ۱۸۳۷۹
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸

دوره‌ی بازخوانی مقالات شمس (۶)

مقالات شمس تبریزی، مجموعه‌ای از سخنان شمس است که در میان سال‌های ۶۴۲ تا ۶۴۵ ق. در مجالس صوفیه در قونیه گفته یا در پاسخ به پرسش‌هایی بیان کرده است. پراکندگی عبارات مقالات نشان می‌دهد که شمس به شکل منظم به نگارش و تدوین آن نپرداخته بلکه بیشتر از یادداشت‌های مریدان او فراهم آمده است. او خود چندان اهل نوشتن نبود و می‌گفت: «من عادت نبشتن نداشته‌ام هرگز، سخن را چون نمی‌نویسم در من می‌ماند و هر لحظه مرا روی دگر می‌دهد». برخی شواهد نشان می‌دهد در مقالات، پاره‌هایی از یادداشت‌های پراکنده‌ی شمس با گزارش‌ها و یادداشت‌هایی که دیگران از سخنان او فراهم آورده بودند، درآمیخته است.
بررسی مقالات از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است: نخست برای شناخت شخصیت خاص، استثنایی و رازآلود شمس به کار می‌آید و ما را تا اندازه‌ای با تعالیم ارزشمند و شگرف او که بی‌تردید در تحول وشکوفایی شخصیت مولانای بزرگ بیشترین نقش و تأثیر را داشته است، آشنا می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که مولانا در آثار مختلف خود خصوصاً مثنوی تا چه میزانی از این سخنان و اندیشه‌ها تأثیر پذیرفته است.
سخنان شمس شراره‌های آتش و پاره‌های مواد گداخته و مذاب را می‌ماند که از دل آتشفشان بیرون جهیده است. این سخنانِ عمدتاً کوتاه و آهنگین، طنینی خاص دارد و بسیار اثرگذار است. شمس عالی‌ترین تعالیم عرفانی و دقایق سلوکی را در زیباترین عبارات ممکن بیان کرده و ژرف‌ترین معانی را در ظرف حروف و کلمات گنجانیده است.
دوره‌ی «بازخوانی مقالات شمس» با تدریس دکتر محمودرضا اسفندیار مجالی برای شرح و توضیح این سخنان گوش‌نواز، دل‌انگیز، ژرف و شگرف است. این دوره در ده جلسه در روزهای یکشنبه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ برگزار می‌شود. آغاز آن ۳۰ تیر است و علاقه‌مندان به حضور در آن می‌توانند در ساعت‌های اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

کلید واژه ها: محمودرضا اسفندیار -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST