کد مطلب: ۱۸۳۸۲
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸

گوته و حافظ

نام دیوان غربی‌ ـ شرقی گوته برای ما ایرانیان نامی آشناست و به گواه یکی از مترجمان فارسی دیوان، حتی آشناتر از نام West-Östlicher Divan نزد آلمانی​ها. شرح پناه بردن گوته​ی پیر و جنگ​زده به «روح بلند حافظ» که «حافظه​ی ماست»، بارها گفته شده ‌است اما در دو دهه​ی اخیر با رونق بحث‌های نظری درباره‌ی مفهوم «ادبیات جهان» نام گوته بیشتر به عنوان واضع این مفهوم برده می‌شود.

دوره‌ی آموزشی ادبیات جهان و گفت‌وگوی ملل (حافظ و گوته) که با تدریس دکتر نوید نادری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود علاوه بر ارائه​ی خوانشی از دیوان غربی ـ شرقی، به بافت تاریخی ـ اجتماعی​ و ادبی آشنایی گوته با شعر حافظ و پاسخ محققان ایرانی معاصر به دیوان گوته می‌پردازد. در این دوره سعی می‌شود با دقت در این بافت شرایط امکان گفت‌وگوی این دو شاعر به شکل دقیق‌تری تبیین شود.

 سرفصل‌های این دوره‌ی آموزشی شش جلسه‌ای به این شرح‌اند: «مقدمه: جستجوی نخستین زبان بشری و نهضت ترجمه​ی متون شرقی»، «بافت تاریخی ـ اجتماعیِ مواجهه‌ی ادبی گوته با حافظ: تنش ادبیات ملی و ادبیات جهانی»، «بررسی آرای برخی محققان ایرانی درباره​ی دیوان غربی ـ شرقی»، «خوانش دیوان غربی ـ‌ شرقی (اشعار)»، «خوانش دیوان غربی ـ شرقی (یادداشت و مقالات)» و «جایگاه زبان عربی در ادبیات اروپای قرون میانه: نگاهی دیگر به تاریخ گفت‌گوهای غربی ـ شرقی».

 دوره‌ی «حافظ و گوته» در روزهای دوشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می‌شود. آغاز آن ۲۸ مرداد است و علاقه‌مندان برای حضور در این دوره‌ی آموزشی می‌توانند تا ۲۰ مرداد در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، نبش کوچه‌ی سوم، مرکز فرهنگی شهر کتاب مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

 

 

کلید واژه ها: نوید نادری -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST