کد مطلب: ۱۸۳۸۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸

کتاب‌هایی درباره فلسفه هابز، دکارت و چامسکی

ایسنا: ترجمه کتاب‌های «فلسفه هابز» نوشته مارشال میسنر، «فلسفه دکارت» نوشته گرت تامسون و «فلسفه چامسکی» از مورتون وینستون در مجموعه «بزرگان اندیشه» راهی بازار شد.

به گزارش ایسنا،  «فلسفه هابز» نوشته مارشال میسنر با ترجمه خشایار دیهیمی  در ۱۴۹ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۲هزار تومان در فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: قصد هابز رسیدن به پاسخی است قطعی برای این سوال که چرا مردمان می‌جنگند؟ هابز می‌خواهد توضیح دهد که چرا ما نمی‌توانیم با هم کنار بیاییم. ما به همدیگر بدگمان هستیم و به‌درستی هم به هم بدگمان هستیم. وقتی در موقعیتی هستیم که نمی‌توانیم به دیگران اعتماد کنیم، حاصلش کشمکش و جنگ می‌شود.

همچنین کتاب «فلسفه دکارت» نوشته گرت تامسون با ترجمه علی‌بهروزی در ۱۵۸ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای ۲۳ هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: شاید در نگاه اول فایده شکی چنین کلی آشکار نباشد، اما فواید این کار بسیار است، زیرا چنین شکی ما را از هر نوع  پیش‌داوری و تعصب خلاص می‌کند، و راهی بسیار آسان پیش پای  ذهن می‌گذارد تا خود را به جدایی از حواس عادت دهد، و نهایتا این خاصیت را هم دارد که بعدها، وقتی حقیقت چیزی را کشف می‌کنیم، دیگر به آن هیچ شک نکنیم.

دیگر کتاب چاپ‌شده در فرهنگ نشر نو، کتاب «فلسفه چامسکی» نوشته مورتون وینستون با ترجمه احمدرضا تقاء است که در ۱۶۷ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۴ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: نوع بشر تنها گونه‌ای است که گذشته دارد. اما خیلی معلوم نیست که آینده هم داشته باشد. این در گرو جنبش‌های مردمی‌ای خواهد بود که وقف ارزش‌هایی باشند که در نظم اجتماعی و سیاسی موجود یا سرکوب شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند؛ یعنی اجتماع، همبستگی، نگرانی درباره محیط زیست شکننده و اندیشه مستقل و مشارکت دموکراتیک  حقیقی در جنبه‌های گوناگون زندگی.

 هر سه کتاب یاد  شده در مجموعه «بزرگان اندیشه» منتشر شده‌اند. در بخشی از مقدمه در توضیح  این مجموعه می‌خوانیم:  این مجموعه با هدف آشنا کردن خوانندگان با مهم‌ترین فیلسوفان و مسائل فلسفی از آغاز تا به امروز است و مهم‌تر و فراتر از آن ترغیب خوانندگان به تفکر فلسفی و درگیر شدن با مسائل فلسفی. به عبارت دیگر، این کتاب‌ها می‌خواهند شوق خواندن، فکر کردن و آموختن را برانگیزند و هراسی را که خوانندگان معمولا از «فلسفه» دارند برطرف کنند. با خواندن این کتاب‌ها شما فیلسوف یا متخصص فلسفه نخواهید شد، اما اگر خودتان را درگیر بحث‌های این کتاب کنید، قطعا درخواهید یافت که «فلسفه» آن‌گونه که تاکنون به ما القا شده است، امری انتزاعی و تجریدی نیست که فقط به کار پرابهت کردن کلام و مرعوب کردن مخاطبان بیاید، بلکه دانشی است که به‌ کار زندگی و پاسخ دادن به اساسی‌ترین سوالات بشری می‌آید و نگاه ما را به مسائل ازلی و ابدی «وضع بشری»، از زندگی روزمره گرفته تا مسائل اجتماعی و سیاسی و روان‌شناختی، غنی‌تر و عمیق‌تر می‌کند.

کتاب‌های این مجموعه به زبانی ساده نوشته شده‌اند و اصطلاحات فنی دشوار در آن‌ها بسیار اندک و در حد ضروری است. خواندن کتاب‌های این مجموعه نیازی به اطلاعات خاص قبلی و آشنایی با فلسفه ندارد. این مجموعه با نگاه «تحلیلی» نوشته شده است و حتی آثار فیلسوفان غیرتحلیلی یا آثار کسانی که به فیلسوف بودن شهره نیستند با نگاه تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST