کد مطلب: ۱۸۴۲۸
تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸

اهمیت تفسیر رویا و کاربرد آن

بهداشت روان:
اهمیت تفسیر رویا:  با افزایش سن، امیال و خواسته‌های ما از زندگی پیچیده‌تر می‌شوند. گاهی اوقات چیزهایی می‌خواهیم که به نظر برایمان مفید نیستند. مثلاً می‌خواهیم سِمت رئیس‌مان را داشته باشیم و اگر رئیس‌مان این را بداند برایمان گران تمام می‌شود، پس این خواسته را هم از او و هم از خودمان پنهان می‌کنیم. به‌جای فکر کردن یا صحبت کردن در مورد این مسئله ممکن است خواب ببینیم که در یک مسابقه حریف‌مان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهیم. آن حریف در خواب‌مان از جهاتی ممکن است شبیه رئیس‌مان باشد اما از جهاتی نیز با او متفاوت است. ناخودآگاه ما این فرد نمادین را با رئیس‌مان برابر می‌گیرد تا به‌واسطه‌ی رؤیا نیازمان را ارضا کند و با ارضای این آرزوی پنهان به ما اجازه دهد تا به خوابیدن‌مان ادامه دهیم.
رؤیا دیدن فعالیتی بسیار پیچیده است. بر اساس نظر فروید، هدف رؤیا این است که خواسته‌هایی را برآورده سازد که حتی نمی‌توانیم صدای آن را بشنویم، چه برسد به آن‌که برای ارضای آن‌ها در زمان بیداری گامی برداریم. این به معنی این است که ما باید رؤیاهایمان را رمزگشایی کنیم تا آن‌ها بتوانند آرزوهای ناخودآگاه ما را نشان دهند و این همیشه آسان نیست.
رؤیاها تصادفی نیستند
یکی از موضوع‌هایی که در نظریه فروید باعث بالا رفتن اهمیت تفسیر رویا می‌شود این است که رویا تصادفی نیست. در کلاسی که در آن تفسیر رویا درس می‌دهم از دانشجویان خواستم که رؤیاهای خود را برای تجزیه‌وتحلیل به جلسه بیاورند. هر بار که دانشجو یک رؤیا را ارائه می‌دهد، اتفاق یکسانی می‌افتد. همان‌طور که آنها رؤیاهای خود را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، این فرایند را "شوکه‌کننده" توصیف می‌کنند. آنها فکر می‌کردند که رؤیاهایی بی‌معنی را برای کلاس به ارمغان می‌آورند، اما رؤیاها حاوی اطلاعات مهمی چون امیال و خواسته‌ها و آنچه در حال حاضر در زندگی‌شان اتفاق می‌افتد، بود. آن‌ها متوجه می‌شدند که رؤیاهایشان نه تنها تصادفی نیستند، بلکه معنای مهمی نیز دارند.
به‌طور مثال یکی از دانشجویان خواب کشتی تشریفاتی‌ای را دیده بود. او گاهی توی کشتی بود و گاهی بیرون از آن شنا می‌کرد. وقتی شروع به تداعی کرد و همکلاسی‌هایش نکات مرتبط را پیشنهاد می‌دادند خود او کشتی را نمادی از خانواده‌اش دانست که او را تا بدان جا رسانده بود اما هر چه که او به سمت زندگی شخصی خود حرکت می‌کرد از آن دورتر می‌شد. این مثال به خوبی اهمیت تفسیر رویا را به نمایش می‌گذارد.
رؤیاها می‌توانند نگران‌کننده باشند
رؤیایی که تفسیر می‌شود، می‌تواند چیزهایی را آشکار کند که خیلی ناراحت کننده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است ما متوجه شویم در رابطه با کسی هستیم که جنبه‌های مهمی از والدین‌مان را به ما یادآوری می‌کند و به این فکر بیافتیم که آیا ما با مادر یا پدرمان ازدواج کرده‌ایم؟. لحظه‌ای که متوجه می‌شویم این فرد خیلی نزدیک یا خیلی آشنا است به دلیل اینکه رابطه تداعی‌کننده‌ی نزدیکی با محارم می‌شود یک لحظه‌ی ناخوشایند را به بار می‌آورد. بنابراین، رؤیاها می‌توانند جنبه‌های غریب، فوق‌العاده و غیرمنتظره‌ای از ما را به خودمان نشان دهند.
۷ دلیل برای چرایی اهمیت تفسیر رویا
۱. از رؤیاهایتان بهره ببرید. شما هر شب رؤیا می‌بینید و هنگامی‌که بیدار می‌شوید و به آن فکر می‌کنید فرصتی را به دست آورده‌اید تا به محصولات ناخودآگاه خود دسترسی داشته باشد.
۲. رؤیاها قلمروهایی آشنا هستند که به شکلی جز به جز از اتفاقات روز گذشته شکل می‌گیرند.
۳. رؤیاها تنها تکرار اتفاقات روز گذشته نیستند، بلکه شامل کنش فعالانه‌ی شما بر مسائلی هستند که در طول روز تصور می‌کردید غیرقابل‌حل باشند. برخی از اکتشافات مهم علمی در نتیجه‌ی یک رؤیا رخ داده‌اند.
۴. یادآوری و تفسیر رویا ها می‌تواند راهی را بگشاید تا شما به بخش‌های غریب و غیرعادی ذهن که در لفافه پنهان‌اند دسترسی داشته باشید.
۵. گرچه ممکن است ما از ناهشیار خودآگاه نباشیم اما ناهشیار در خواب برایمان آشکار می‌شود. فهم ساختار رؤیا به ما این امکان را می‌دهد تا بخش‌های غیر قابل مشاهده‌ی ذهن را دریابیم.
۶. رؤیاها معنادار هستند. هریک از ما نمادهای منحصربه‌فردی می‌سازیم تا معنای خواب‌هایمان را پنهان کنیم. بنابراین قایقی که در خواب دانشجوی آن کلاس نمادی از خانواده‌اش بود برای تمام قایق‌ها صدق نمی‌کند. چراکه او به طرزی آشنا برای خود، آن را نمادین کرده بود.
۷. معنای خواب‌ها پنهان‌اند چراکه آشکارا دیدنشان ممکن است عجیب و شوکه‌کننده باشند. مقصود رؤیا آن است تا ما به خوابیدن‌مان ادامه دهیم. برای انجام این رسالت رؤیاها از آرزوهایی از ما وام می‌گیرند که اگر به‌واسطه‌ی رؤیا ارضا نشوند ما را بیدار می‌کنند تا برطرفشان کنیم. مثلاً کودکی که گرسنه است خواب خوردن غذایی فوق‌العاده را می‌بیند و این خواب با ارضای نیاز او در یک سطح کافی، موجب می‌شود تا او از خواب بیدار نشود.
برای شروع تفسیر رویا های خود به این شیوه عمل کنید
• دفترچه‌ای را به خواب اختصاص دهید و آن را کنار تخت‌تان نگه دارید و به محض بیدار شدن رؤیایتان را بنویسید.
• سعی کنید به‌محض تمام شدن رؤیا به آن فکر کنید. هرچه مدت‌زمان بیشتری فاصله بیندازید به یاد آوردن آن سخت‌تر خواهد شد.
• می‌توانید خوابتان را برای یک نفر که شما را به خوبی می‌شناسد تعریف کنید. یک دوست یا پارتنر شما گاهی اوقات چیزهایی از شما می‌داند که ممکن است خارج از حیطه‌ی هشیاری شما باشد.
• رؤیای خود را به عنوان یک اثر داستان یا شعر فرض کنید و سعی کنید آن را در مقام یک اثر هنری تفسیر کنید.


منبع
Psychology Today

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST