کد مطلب: ۱۸۴۳۵
تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸

شرح حال خالق مرغ سحر

نگار راد

شهرآرا:  به‌تازگی انتشارات «هنر موسیقی» کتابی به نام «جویبار جوشنده» را به قلم محمدامین میراحمدی، پژوهشگر و مدرس موسیقی ایرانی، منتشر کرده است؛ کتابی با تمرکز بر زندگی و آثار هنری زنده‌یاد مرتضی نی‌داوود، از آهنگ‌سازان برجسته ایرانی و نوازنده تار که خلق آثار ماندگاری چون «مرغ سحر»، «ماه من» و «آتشی در سینه دارم» را در کارنامه دارد. آثار این هنرمند از آن نظر دارای اهمیت هستند که ضمن حفظ اصالت موسیقی ایرانی، در زمان خود و سال‌ها بعد از ساختشان، بازتاب اجتماعی وسیعی داشتند.
حال میراحمدی بعد از گذشت ۱۹سال از درگذشت مرتضی نی‌داوود در کتاب «جویبار جوشنده» به پژوهش درباره ابعاد مختلف زندگی این استاد گران‌قدر پرداخته است.
این کتاب پژوهشی شامل شرح حال، دیسکوگرافی(اثرشناسی) و تحلیل نوازندگی و آهنگ‌سازی نی‌داوود است. در این کتاب، نت‌نگاری برخی آثار این استاد موسیقی نیز آمده است؛ نت‌نگاری قطعاتی در فرم‌های سولو، ساز و آواز، پیش‌درآمد، چهارمضراب، تصنیف و رنگ. برخی از این آثار برای نخستین‌بار است که به خط نت درآمده‌اند. همچنین نمونه صوتی آثاری که در این کتاب نت شده، به‌همراه کتاب ارائه شده است. علاوه‌بر نمونه‌های صوتی همراه کتاب «جویبار جوشنده»، فیلم مستندی نیز به همین نام ساخته و منتشر شده است. این مستند که خیلی از اسناد آن برای اولین‌بار منتشر شده، به کارگردانی و تدوینگری مهدی آزاده‌نمینی ساخته شده است. مستند «جویبار جوشنده» حاوی مطالبی درباره زندگی‌نامه، دیسکوگرافی، شیوه نوازندگی و ویژگی‌های آهنگ‌سازی، اصوات و تصاویر بکری از زنده‌یاد مرتضی نی‌داوود است که در آن محمدامین میراحمدی، نویسنده کتاب، به‌همراه داریوش طلایی، پژوهشگر، ردیف‌دان و استاد دانشگاه، درباره زندگی نی‌داوود به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.
«جویبار جوشنده» با نت‌نگاری‌ها و تحلیل خود می‌تواند راهگشای دوستداران موسیقی ایرانی باشد. این کتاب به قیمت ۵۵هزارتومان عرضه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از سایت انتشارات هنر موسیقی بخرند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST