کد مطلب: ۱۸۴۸۲
تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸

«سلول شیشه‌ای» به روی مخاطبان ایرانی باز شد

مهر: نشر چترنگ رمان «سلول شیشه‌ای» اثر پاتریشیا های‌اسمیت را با ترجمه شاهپور عظیمی روانه بازار کتاب کرد.

 فیلیپ کارتر مهندس سی‌سالۀ ساده‌اندیشی است که پس از یک محکومیت غیرقانونی به تقلب، درحالی‌که بی‌گناه است، مدتی طولانی در زندان به سر می‌برد. کارتر از شکنجه‌ها و آسیب‌های نگهبان‌های سادیستی زندان و بدگمانی‌اش به دوست وکیلش، که برای آزادی‌اش تلاش می‌کند، بسیار رنج می‌کشد و این‌ها همه کارتر را به مردی خشن و بدگمان تبدیل می‌کند. پس از آزادی از زندان کارتر در تلاش برای بازسازی زندگی‌اش، درحالی‌که همچنان با عذاب‌ها و حسادت‌ها و بدگمانی‌هایش دست‌به‌گریبان است، با ماجراهای تازه‌ای در ارتباط با همسرش و کسانی که او را در این مهلکه گرفتار کرده‌اند روبه‌رو می‌شود که این کتاب را به اثری منحصربه‌فرد و تکان‌دهنده بدل می‌سازد.

در سال 1961 های‌اسمیت نامه‌ای از یکی از طرفدارانش در زندان دریافت می‌کند، مکاتبات بین نویسنده و زندانی ادامه می‌یابد و نویسنده به آسیب‌های روانی‌ای که زندان به دنبال خود دارد علاقه‌مند می‌شود. سلول شیشه‌ای که بر اساس داستانی واقعی نوشته شده عمیق‌ترین اثر اوست و در بطن خود همۀ زیبایی‌ها و ظرافت‌های قلم های‌اسمیت را دارد.

پاتریشیا های اسمیت از زنان جنایی نویس مشهور دنیا است که آثار اقتباسی مشهوری از آثار وی در دنیای سینما ساخته شده است. از جمله این آثار می‌توان به آثاری چون آقای ریپلی با استعداد و ظهر ارغوانی  اشاره کرد.

های‌اسمیت در پایان کتاب «سلول شیشه‌ای» به تحلیل داستان خود نیز می‌پردازد که برای علاقه‌مندان به آثار سینمایی و ادبی و اقتباسی قابل توجه و تامل است.

به گفته عطیمی در مقدمه‌اش بر این اثر، نثر های‌اسمیت در این کتاب به رغم سادگی، بسیار روان و خونسردانه است. تمرکز و حضور ذهن او بر شخصیت اصلی رمان و دغدغه‌هایش با ظرافت بسیار همراه بوده و به همین دلیل شخصیت اصلی این رمان توسط نویسنده باری مخاطب به خوبی در طول داستان کالبدشکافی می‌شود.

این رمان بر خلاف تصویر همگانی از این دست آثار با شخصیت‌های منفی و قهرمان‌هایی روبرو است که قرار نیست بی‌گناه باشند و نویسنده برای این مقصود نیز تحلیل روانشناختی دقیقی ارائه کرده است

این رمان را نشر چترنگ در ۳۵۴ صفحه با قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر کرده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST