کد مطلب: ۱۸۵۸۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

راز ماندگاری سعدی چیست؟

ایسنا: کوروش کمالی سروستانی دلیل ماندگاری سعدی را نوع نگاه ویژه او به خداوند، انسان، فضیلت و مبارزه او با رذیلت می‌داند. فرح نیازکار هم تلفیق دو زبان عبارت و اشارت به علاوه نبوغ شاعرانگی و نیز نبوغ اندیشگانی سعدی را دلیل مانایی این شاعر می‌داند.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، در پنجاه و سومین نشست از سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» که با حضور سعدی‌پژوهان و علاقه‌مندان به سعدی، استادان و پژوهشگران در جوار یادمان میرزا احمد نی‌ریزی در نی‌ریز برگزار شد، حمید یزدان‌پناه، فرماندار نی‌ریز به تبجیل از مقام سعدی پرداخت و او را شاعری اخلاق‌مدار دانست که آموزه‌های اخلاق‌اش می‌تواند راهگشای مسائل و مشکلات مردمان در عصر حاضر شود.

در ادامه حامد فرغت، شهردار نی‌ریز با بررسی تاریخچه زندگی سعدی اظهار کرد که فارغ از نام و نشان مصلح‌الدین یا مشرف‌الدین برای «سعدی بزرگ»، چالش درباره تاریخ دقیق تولد و درگذشت او و یا سفرهای رفته یا نرفته او، باید به آثار و آموزه‌های سعدی روی بیاوریم و پندها و اخلاقیات سعدی را دستاویزی برای رستگاری زندگانی بشر سازیم.

مسعود لایقمند، رئیس شورای اسلامی شهر نی‌ریز نیز با ابراز خرسندی از برپایی چنین نشست‌هایی گفت که توسعه فرهنگی هر شهر و دیاری در گرو شناخت بزرگان علم و ادب و هنر هر سرزمینی است، و سعدی برای فرهنگ ما چنین خصلتی را دارد که می‌توان با دریافت سخنان نغز او به فرهنگی غنی‌تر و متناسب با نیازهای روزمان رسید.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدجواد فقیه، امام‌جمعه موقت نی‌ریز در سخنان خود با پاسداشت قدر و مرتبه سعدی به جهت سخندانی و بیان نکات اخلاقی در آثار این شاعر، اظهار کرد که شاعران در نگاه دینی و مذهبی و از نظر قرآن، جایگاه در خور ارزشی دارند؛ آنان به واسطه اندیشه‌های دین‌مدارانه خود از یک سو می‌توانند به ترویج اخلاق دینی بپردازند و از سوی دیگر منجر به والایی فرهنگ و تمدن یک سرزمین شوند؛ سعدی نیز شاعری توانمند است که بسیاری از شاعران جهان چون ویکتور هوگو و گوته از او تاثیر پذیرفته‌اند؛ پس بر ماست که قدر داشته‌های فرهنگی خود را همچون سعدی بزرگ نیک بشناسیم.

سیداحمد موسوی مقدم، مسئول برگزاری جلسات «بر خوان سعدی» در نی‌ریز نیز با خواندن پیام اصغر مسعودی، نماینده شهرستان نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی، به ارائه گزارشی از جلسات سعدی‌شناسی در نی‌ریز پرداخت و پرباری این جلسات را به دلیل حضور استادان دانشگاه و پژوهشگران و سعدی‌شناسان ارزنده شهرستان دانست.

دلیل ماندگاری سعدی

در ادامه، کوروش کمالی‌سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی با تجلیل از جایگاه فرهنگی شاعران، هنرمندان و دانشمندان نی‌ریزی اظهار کرد: تاریخ هزارساله نی‌ریز نشان‌دهنده تکوین، تداوم و تکامل این سرزمین تاریخی در دوران اسلامی است. اگرچه قدمت نی‌ریز را بر اساس الواح گِلی کشف‌شده در تخت‌جمشید تا سه‌هزار سال پیش می‌رسانند، اما در این دیار خجسته هزار سال علم، دانش، هنر، فقه، معماری، ادب و سیاست درهم تنیده شده، تا امروز که فرهنگوران و بزرگانش بر خوان سعدی نشسته‌اند. نام بلند دانشمند بزرگ نی‌ریز، ابوالعباس نیریزی فضل‌بن حاتم، که در قرن چهارم در نی‌ریز می‌زیست، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ علم ایران و جهان دارد. کاروان هزارساله دانش، فقه و عرفان با او آغاز می‌شود و با حضور بزرگانی چون ابونصر نی‌ریزی، ارشدالدین نی‌ریزی، ابواسحاق نی‌ریزی، سیدقطب‌الدین نی‌ریزی، ام سلمه نیریزی و خاندان مکرم فال اسیری ادامه می‌یابد تا خاندان سیدمحمد پیشنماز و فرزندان گرامی‌شان تا آیت‌الله فقیه نی‌ریزی که صاحب‌نظر هنر، حکمت و فضیلت هستند.

این سعدی‌پژوه همچنین دلیل ماندگاری سعدی را نوع نگاه ویژه او به خداوند، انسان، فضیلت و مبارزه او با رذیلت  دانست و گفت: سعدی در دیباچه گلستان خود خدایی را با صفات جلالی و جمالی برای ما به تصویر می‌کشد اما خدای او خدایی است که رحمتش بر غضبش پیشی می‌گیرد؛ چنان‌که در مقابل گناه و خطای بنده گنه‌کار پریشان‌روزگار می‌سراید «کرم بین و لطف خداوندگار/ گنه بنده کرده است او شرمسار».

سعدی شاعر زندگی است

کمالی اندیشه سعدی را چکیده فضیلت انسانی، اسلامی و ایرانی دانست و بیان کرد: این فضیلت‌ها را باید بگسترانیم تا جای رذیلت‌ها تنگ شود، تا مردمان، حاکمان، عالمان، زاهدان، عاشقان و... بدانند که چگونه زیست اخلاقی، زیست دوستانه، زیست عاشقانه و مردم‌دارانه می‌تواند این سرزمین را گلستان کند. سعدی شاعر زندگی است. سخنگوی زندگی است. سخنش از دل زندگی برمی‌خیزد و بر دل زندگان می‌نشیند و این خود از ویژگی‌های مهم شعر سعدی است. اگرچه عمر انفسی سعدی در قرن هفتم به پایان می‌رسد، اما عمر آفاقی او به دلیل برخورداری از فرهنگ اسلامی و ایرانی و نگاه انسانی، همچنان ماندگار است و خوانش گسترده. سعدیِ آفاقی، معاصر ماست؛ چرا که عشق، خرد، ایمان، آزادی، راستی و اخلاق دغدغه همیشگی انسان‌هاست و سعدی شاعر ماندگار این دغدغه‌هاست. آثارش از دل زندگی برمی‌آید و بر دل زندگان می‌نشیند و به همین دلیل است که امروز هم ما بر خوان سعدی نشسته‌ایم.

او در ادامه افزود: جایگاه جهانی سعدی به گونه‌ای است که ترجمه آثار سعدی به هر زبانی، بزرگی از آن دیار را به احترام و تکریم او واداشته است.

راز مانایی سعدی چیست؟

در ادامه این مراسم فرح نیازکار، دبیر انجمن فرهنگ و ادب شیراز با اشاره به «زبان عبارت و زبان اشارت» گفت: تلفیق این دو زبان به علاوه نبوغ شاعرانگی سعدی و نیز نبوغ اندیشگانی او منجر به مانایی و ماندگاری سعدی شده است.

این سعدی‌پژوه در ادامه افزود: سعدی مانیفست باورمندی خود را در نگاه معرفت‌شناسانه به هستی، خداوند و انسان با دو رویکرد عرفان نظری و عرفان عملی در آثارش به تصویر کشیده که در هر یک از آثار او همچون گلستان، بوستان و غزل به گونه خاص خود نمود یافته است.

در ادامه این مراسم که توسط شهرداری نی‌ریز، شورای شهر نی‌ریز، انجمن فرهنگ و ادب شیراز و مرکز سعدی‌شناسی و با همکاری فرمانداری نی‌ریز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نی‌ریز و اداره آموزش‌وپرورش نی‌ریز برگزار شد، مرشد محمدرضا شاهمرادی نیز شعرهایی از سعدی را با ضرب زورخانه‌ای اجرا کرد و دانش‌آموزان این شهر به اجرای گلستان‌خوانی پرداختند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST