کد مطلب: ۱۸۷۱۸
تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸

نگاهی به تازه‌های نشر ترنگ

 

کتاب «شگرف و شگفت: جستارها و نوشتارهایی در فرهنگ و ادب ایران» اثر میرجلال‌الدین کزازی دربردارنده مقالاتی در زمینه ادبیات و فرهنگ ایرانی است. این کتاب برای اولین‌بار در سال ۹۲ و از سوی نشر شورآفرین چاپ و منتشر شد؛ اما اخیرا چاپ جدید آن در شکل و شمایل متفاوت توسط از سوی نشر ترنگ چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 «شگرف و شگفت» کتابی است از جستارهای پژوهشی و نوشتارهایی دیگر، در فرهنگ و ادب ایران. این کتاب از سه بخش جداگانه جستارها، نوشته‌های نگارین و جستارهای کوتاه و چند دیباچه که به خواست نویسندگان بر کتاب‌های آنان نوشته شده، تشکیل شده است.

 

 

مجموعه سه جلدی «شاهنامه فردوسی به زبان ساده برای جوانان» نوشته مصطفی جمشیدی، به چاپ رسید.
در بررسی کامل متن شاهنامه، به سه ویژگی بنیادین برمی‌خوریم: نخست، در سراسر داستان‌ها، هرگاه پادشاهی نامه‌هایی برای فرماندهان خود می‌فرستد یا کسانی گزارش پیروزهای خود را به شاهان می‌دهند، در آغاز هر نامه یا داستان، به وصف خداوند یکتا پرداخته می‌شود و جالب این‌که اشعاری در این زمینه  در برهه‌های مختلف داستان در یگانگی پروردگار سروده شده است. دومین ویژگی در سراسر این کتاب بزرگ، توجه و تأکید به خردورزی و هوشیار کردن خواننده برای استفاده از دانش و خرد در تصمیم‌گیری‌ها است که در جای‌جای اشعار به چشم می‌خورد. سومین ویژگی شاهنامه، نصیحت خواننده به این نکته است که نه شادی و نه غم، هیچ‌گاه در این دنیا پایدار نیست؛ بنابراین، مردم نباید هنگام بروز مشکل، زانوی غم دربربگیرند یا در رویدادی خوش، از فزونی و شادمانی از خود بی‌خود شوند؛ زیرا هر دو این رویدادها، پس از اندک زمانی، رنگ می‌بازند...

 

 

گفت‌وگوی سامان اصفهانی با میرجلال‌الدین کزازی پیرامون شاهنامه فردوسی در کتابی با نام «سخنی از سیمرغ»، سال ۱۳۹۰ توسط نشر شورآفرین منتشر شد. اکنون، پس از هفت سال این کتاب توسط نشر ترنگ بازنشر شده است. «سخنی از سیمرغ» مشتمل بر ۲۷ گفت‌وگوی سامان اصفهانی با میرجلال‌الدین کزازی پیرامون شاهنامه فردوسی است. وی در پیشگفتار این کتاب درباره چرایی شکل‌گیری نوشته است: دانستن اینکه که بوده‌ایم، چگونه و از کجا بدین جا رسیده‌ایم و که هستیم، ارتباط مستقیم با فرهنگ و تاریخ هر ملت دارد. فرهنگ، از یک منظر، شیوه‌های گوناگون زیست است. برای ما فرهنگ، برآمد شیوه‌های زندگانی قوم‌های ایرانی است یا دقیق‌تر بگویم؛ یعنی شیوه ویژه‌ای از بودن...

 

 

نگهبان بهشت شاعران باش؛ منتخبی از زیباترین شاهکارهای شعر معاصر ایران به انتخاب و تدوین ابوذر احمدپیری در ۶۳۰ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهای ۹۲۵۰۰ تومان  در نشر یاد شده منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: برگزیننده این مجموعه به تجربه دریافته است که کتاب‌های درسی که برای مدارس ابتدایی و راهنمایی  و متوسطه و دانشگاهی فراهم آمده است در عمل مایه گریزان شدن نسل جوان از زبان و فرهنگ و ادب فارسی است؛ برای جبران همین امر، مشتاقانه کوشیده شده تا گوهرهای گرانسنگی از اشعار زیبا و شورانگیز معاصر را با کیفیتی مطلوب و  در حجمی قابل توجه به زیباترین صورت ممکن در سه مجموعه فراهم آورد تا همواره خوانندگان جدی و جویای شعر در لحظه‌های مجال‌یافتگی بتوانند با خویش زمزمه کنند و از آن لذت ببرند.

 در بخشی از مقدمه نیز عنوان شده است: در مجموعه نگهبان بهشت شاعران است کوشیده شده است تا به زیباترین صورت ممکن بیش از چهارصد شعر فارسی ماندگار معاصر از ۱۷۶ شاعر برجسته و نامبردار، در قالب نو و هم قالب‌های سنتی از قبیل غزل و مثنوی و... که شایستگی رسوخ و نفوذ در حافظه علاقه‌مندان جدی شعر را دارد، در سه جلد گنجانیده شده و به این ترتیب به طبع رسانیده شود.

جلد نخست: از ادیب پیشاوری تا محمد بیریای گیلانی

جلد دوم: از فریدون توللی تا محمود کیانوش

جلد سوم: از فروغ فرخزاد تا سلمان هراتی

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST