کد مطلب: ۱۸۷۵۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی

شمس تبریزی کیست که دیدارش با مولانا سرفصل تاریخ زندگانی مولوی شد و مبدا زندگانی تازه‌ای برای او فراهم آورد؟ مولانا او را «خسرو اعظم»، «خداوند خداوندان اسرار»، «سلطان سلطانان جان»، «نور مطلق»، «جان‌ جان جان»، «شمع نه فلک»، «بحر رحمت»، «مفخر آفاق»، «خورشید لطف»، «روح مصور»، «بخت مکرر» و... می‌خواند. ورود شمس به قونیه و ملاقاتش با او طوفانی را در محیط آرام این شاعر و به‌ویژه‌ در حلقه‌ی ارادتمندان خاندان مولانا برانگیخت.

شمس و مولانا از مفاخر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم‌اند که شایسته است شخصیت، زندگی و آثارشان بیشتر تحلیل و بررسی شود. زندگی شمس و مقالات او نیاز به واکاوی دارد تا جایگاه او در تاریخ و فرهنگ ایران زمین و فرهنگ عرفان اسلامی روشن‌تر شود.

مرکز فرهنگی شهر کتاب پس از برگزاری درس‌گفتارهایی درباره‌ی مولوی، فردوسی، سعدی، عطار، حافظ، نظامی، خاقانی، ناصرخسرو، بیهقی، خواجوی کرمانی، سنایی و عبید زاکانی از روز چهارشنبه سوم مهر ماه و در آستانه‌ی روز بزرگداشت شمس، درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی را در یک سال آینده در روزهای چهارشنبه با حضور صاحب‌نظران و استادان و شمس‌پژوهان برگزار می‌کند.

نخستین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه سوم مهر ماه ساعت ۱۶:۳۰ به تحلیل و بررسی کارنامه‌ی شمس‌پژوهی و جایگاه شمس در ادب فارسی و عرفان اسلامی اختصاص دارد که با حضور دکتر ناصرالدین صاحب‌الزمانی (نویسنده‌ی کتاب خط سوم)، دکتر ایرج شهبازی و دکتر مهدی محبتی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST