کد مطلب: ۱۸۸۳۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸

کتابخانه‌ای که به همت رفتگران شکل گرفت

ایسنا: به گزارش ایسنا به نقل از اینترستینگ اینجنیرینگ،‌ کتاب‌ها از مهم‌ترین ابزار برای ثبت تاریخ و حفظ دانش محسوب می‌شوند؛ با این ‌حال معمولا پس از آن‌که اطلاعات‌شان دیگر برای خواننده جذابیت نداشته باشد دور انداخته می‌شوند؛ این یعنی روزانه هزاران کتاب در سیستم گردش زباله‌ای کشورهای سراسر جهان از بین می‌رود، اما یک گروه از رفتگران و ماموران جمع‌آوری زباله در آنکارا امیدوارند بتوانند این حقیقت تلخ را تغییر دهند. آن‌ها به یکدیگر پیوستند و با کمک‌ همدیگر یک کتابخانه عمومی از کتاب‌هایی را که قرار بود به زباله‌دان‌های بزرگ شهر منتقل شوند، ‌افتتاح کردند. آن‌ها با اعتقاد به این‌که زباله‌ یک فرد می‌تواند گنجینه فرد دیگری باشد، سعی دارند تاریخ و دانش را حفظ کنند.

ماموران جمع‌آوری زباله ماه‌ها زمان صرف جمع‌آوری کتاب‌هایی کردند که در سطل‌های زباله سطح شهر رها شده بودند. اقدام این گروه قدردانی و توجه ساکنان را به دنبال داشت. برخی از ساکنان مناطق مختلف آنکارا برای تشویق این اقدام ماموران جمع‌آوری زباله، ‌تعدادی کتاب به کتابخانه آن‌ها اهدا کردند.

در ابتدا، استفاده از این کتابخانه تنها برای کارمندان شهرداری و خانواده‌های‌شان مقدور بود، ‌اما پس از افزایش تعداد کتاب‌ها و بیشتر شدن محبوبیت کتابخانه در بین مردم،‌ درهای این کتابخانه از سپتامبر سال ۲۰۱۸ به روی عموم مردم باز شد. 

در حال حاضر بیش از شش‌هزار کتاب از حوزه‌های مختلف در این کتابخانه وجود دارد. حتی بخش کتاب کودکان و کتاب‌های مصور نیز در این کتابخانه‌ کتاب‌های فراموش‌شده راه‌اندازی شده است.

ماموران جمع‌آوری زباله پس از طی مراحل مختلف برای اخذ مجوز، توانستند یک کارخانه متروکه را به عنوان محل احداث این کتابخانه انتخاب کنند.

حالا این کتابخانه به تمامی علاقه‌مندان کتاب‌هایی را به مدت دو هفته امانت می‌دهد. یکی از مسئولان آنکارا بیان کرد: «با احداث این کتابخانه و استخدام کارمندان تمام‌وقت،‌ فرصت‌های شغلی جدیدی فراهم شده است.»

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST