کد مطلب: ۱۹۱۴۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸

صدای شمس در کلام مولانا

از مهم‌ترین فواید و نتایجِ چاپِ متنِ تصحیح‌شده‌ی مقالات شمس، امکانِ رجوع به کتابی است که می‌تواند در میان آثارِ موجود برای شرح و فهمِ سخنانِ مولانا، به عنوان متنِ درجه اول و مهم‌ترین منبع به کار گرفته شود.

مولانا خود گفته است:

«مفخر تبریزیان، شمس حق و دین بگو

بلکه صدای تو است این همه گفتار من»

طنینِ صدای شمس را به وضوحِ تمام در بسیاری از سخنان و تعابیرِ مولانا می‌توان شنید. هم در بخشِ حکایات و روایات، هم در حیطه‌ی ترکیبات و تعابیر، و هم در قلمرو اندیشه‌ها و معارف، مولانا تأثیر فراوانی از کلامِ شمس پذیرفته است. حتی پاره‌هایی از سخنانِ مولانا را می‌توان شرحِ اشاراتِ نقل شده از شمس در مقالات دانست. شمس خود را همچون آفتابی می‌خواند که نورش را به ماهِ وجودِ مولانا بخشیده و آن نورِ معانی، از دریچه‌ی کلامِ مولانا قابلِ دیدن و دریافتن شده است.
مطالعه و بررسیِ مقالات شمس با نظر به شعرِ مولانا، هم در فهمِ عباراتِ شمس و هم در فهمِ درست‌ترِ اشاراتِ مولانا، فایده‌های بسیار دارد.
یازدهمین و دوازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس به «صدای شمس در کلام مولانا» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر محمدجواد اعتمادی در روزهای چهارشنبه ۲۰ و ۲۷ آذر ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود. در این نشست‌ها متن مقالات با نظر به سخنانِ مولانا در مثنوی و غزل‌ها و فیه‌مافیه، تحلیل و بررسی می‌شود و حکایتِ مواجهه‌ی معرفت‌بخشِ این دو جانِ آینه‌آسا روایت می‌شود.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST