کد مطلب: ۱۹۲۰۱
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸

کتاب جدید عبدالحسین آذرنگ باعنوان «نشر کتاب و تمدن» چاپ شد

مهر: کتاب «نشر کتاب و تمدن» نوشته عبدالحسین آذرنگ به‌تازگی توسط موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

آذرنگ در این‌کتاب چگونگی پیدایش نشر جدید در عصر نوزایی در سده ۱۵میلادی/۹ قمری و تکوین و تحول آن در عرصه جهانی تا روزگار ما به زبانی غیرفنی را تشریح کرده است.

«پیدایش نشر چاپی: زمینه‌ها و تاثیرها»، «پیامدها و واکنش‌ها در عصر پسانوزایی»، «پیشگامان در عرصه نشر»، «تاثیرها بر نشر و تاثیرگذارها»، «عصر جدید و فصلی تازه در نشر(۱)»، «عصر جدید و فصلی تازه در نشر(۲)»، «جنبش روشنگری و نشر»، «نشر در سده ۱۸م»، «سلسله تحولات دیگری در نشر»، «نشر در سده ۱۹م»، «رویدادهای تاثیرگذار بر نشر سده ۱۹م»، « ادبیات در سده ۱۹م»، «نشر انگلستان و فرانسه در سده ۱۹م»، «نشر سده ۱۹م در چند کشور دیگر»، «نشر در سده ۲۰م»، «چند رویداد و جنبه تاثیرگذار»، « وضعیت نشر در چند کشور» و...از جمله بخش‌های کتاب «نشر کتاب و تمدن» هستند.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مقدمه این کتاب نوشته است:

«تاثیر دو سویه نشر و تمدن بر کسی پوشیده نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که همواره در طول تاریخ، پیوندی عمیق بین نشر و تمدن برقرار بوده است. نشر که در واقع با اختراع  خط و نوشتن آغاز شد ابزاری است برای حفظ و انتقال هر گونه پیام در زمان حال و آینده. نیاز بشر به برقراری ارتباط، پیش از خط و نوشتن نیز وجود داشت، اما این ارتباط به صورت شفاهی بود و محدودیت‌هایی را در برداشت؛ به طوری که انتقال اطلاعات بدون تماس حضوری مقدور نبود؛ به همین دلیل با اختراع خط و چاپ و بر طرف شدن این محدودیت‌ها، اهمیت نشر نمایان شد.

موسسه خانه کتاب بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های خود، از سال‌های ابتدایی تاسیس، همواره توجه ویژه‌ای به صنعت نشر داشته و تحولات این حوزه را شناسایی و مورد ارزیابی قرار داده است. از دیگر اهداف خانه کتاب این است که بتواند در رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت نشر نقش‌آفرینی کند و در این راه سعی کرده با همکاری پژوهشگران و محققان برتر این حوزه، راه را بر تلاشگران این صنعت هموار سازد.»

آذرنگ نیز در مقام مولف، در یادداشت ابتدایی کتاب نوشته است:

«آشنایی دقیق‌تر با پیوندهای میان نشر، تمدن و فرهنگ، به‌ویژه برای جامعه‌هایی ضروری‌تر است که نشر توسعه یافته ندارند؛ زیرا این جامعه‌ها اغلب از نیمه‌ها یا اواخر  تاریخ دوره جدید به قافله تمدن رایج کنونی پیوسته‌اند و مراحل  و تحولاتی را از سر نگذرانده‌اند که نشر توسعه یافته سپری کرده تا به مرحله توسعه‌یافتگی آن دست یافته است. سیر نشر از گام‌های کوچ و کوتاه آغازین، از دوره گذراندن آزمون و خطاهای مکرر، سپس غلبه یافتن بر مانع‌ها و چالش‌ها و گاه حتی به بهای گزاف، تا آن مرحله جدیدی که توانسته است مسائل و مشکلات خود را درست بشناسد، برای آنها راه حل بجوید و بیاید و سپس تاثیر نتیجه تلاش‌ها و راه‌یابی‌ها را بر پیشرفت تمدن و فرهنگ ببیند، از پرماجراترین رویدادهای تاریخ فرهنگی بشر در عصر جدید، پس از پیدایش و گسترش نوزایی تا عصر ماست. آشنایی عمیق‌تر با این ماجرا می‌تواند به همه کسانی که به‌گونه‌ای در فعالیت‌های نشر و پیرا نشر دست دارند، این آگاهی و خودآگاهی را ببخشد که نشر تمدن‌ساز و فرهنگ آفرین چه ارمغان‌هایی برای بشریت آورده است و چگونه و تا کجاها می‌تواند در مسیر آینده او تاثیر بگذارد.»

این‌کتاب با ۵۵۱ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST