کد مطلب: ۲۰۲۵۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

یادنامه دکتر مهدی حمیدی شیرازی به زودی منتشر می‌شود

ایسنا: به زودی یادنامه دکتر مهدی حمیدی شیرازی، شاعر، ادیب و پژوهشگر معاصر، توسط انتشارات نوید منتشر خواهد شد.

محمدحسین ابراهیمی، پژوهشگر و منتقد ادبی دوشنبه ۹ دیماه در جمع خبرنگاران گفت: یادنامه استاد مهدی حمیدی شیرازی، از اساتید نامدار ادبیات معاصر و شاعر و ادیب شیرازی، تدوین شده است و به زودی به همت انتشارات نوید و قطب علمی پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس منتشر می‌شود.

او گفت: استاد حمیدی جایگاه والایی در ادبیات فارسی دارد و کمتر شعری در ادبیات روزگار ما به اندازه شعر "قو" دست به دست گشته است.

این پژوهشگر ادبی افزود: در یادنامه تدوین شده، مقالاتی از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر مظاهر مصفا، دکتر محمدجعفر یاحقی، دکتر مصطفی محقق داماد، دکتر منصور رستگار فسایی، علی عبداللهی، دکتر مهدی فیروزیان، کاوه بهبهانی، دکتر فرزانه معینی،دکتر محمد مرادی و چند صاحب نظر دیگر گردآوری شده است.

ابراهیمی ادامه داد: اشعار ماندگار استاد حمیدی حجم قابل توجهی دارد چنانکه دکتر شفیعی کدکنی ادیب فرزانه همروزگار ما در جایی بیان کرده اگر بخواهیم گزیده ادبیات این زمانه را گرد آوریم بی شک پس از ملک الشعرای بهار، پروین، ایرج و شهریار، بیشترین حجم انتخاب از اشعار حمیدی خواهد بود.

این منتقد ادبی اضافه کرد: حمیدی و فریدون توللی نام آورترین شعرای معاصر فارس هستند که گرچه در دو سوی جبهه نوآوری و نوگرایی ایستادند اما هر دو را بایستی پرچمداران سربلند شعر فارس دانست.

او افزود:  یکی از بزرگترین و مهمترین اتفاقات در حوزه‌ی ادبیات فارس، تأسیس دانشگاه شیراز و بخش زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه است. اساتید نامداری در مسیر تاریخ در این بخش به تدریس پرداخته‌اند که دارای جایگاه رفیعی در زبان و ادبیات فارسی هستند.

ابراهیمی گفت: نام دکتر مهدی حمیدی شیرازی در صدر اسامی بزرگانی همچون دکتر لطفعلی صورتگر، دکتر افراسیابی، دکتر مژده، دکتر موید شیرازی، دکتر رستگار فسایی، دکتر یوسف نیری، دکتر جعفری، دکتر دکتر حسن لی و .... قرار دارد که هم اهل قلم خبره و زبده‌ای بوده‌اند و هم در این دانشگاه تدریس کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: درباره‌ی زندگی و آثار برخی از این بزرگان همچون دکتر رستگار و دکتر حسنلی آثاری منتشر شده اما برخی از این بزرگان  به لحاظ جایگاه ادبی و آثار گرانسنگی که دارند خودشان می‌توانند موضوع یک همایش ملی بوده و کتابی پیرامون زندگی و آثارشان منتشر شود،اما به این مهم پرداخته نشده است.

این پژوهشگر و منتقد ادبی اضافه کرد: کتاب یادنامه دکتر مهدی حمیدی شیرازی پاسخ به یک نیاز مهم محسوب می‌شود و امیدواریم درباره سایر بزرگان نیز چنین اتفاقی رخ دهد چرا که جامعه‌ای که قدر بزرگان خویش را نداند رو به تعالی و کمال نخواهد رفت.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST