کد مطلب: ۲۰۵۶۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

«خدای متعال» از جذاب‌ترین کتاب‌ها در حوزه فلسفه و کلام اسلامی

مریم حسینی

بهترین کتابهایی که در ماههای اخیر خوانده‌ام:

رمان ایرانی:

اگر بخواهم از میان رمانها و داستانهایی که به تازگی مطالعه کرده‌ام چند رمان را انتخاب کنم بی‌شک رمان «خون خورده» مهدی یزدانی خرم یکی از بهترین آنهاست. همچنین مطالعه دو رمان رضا جولایی «شکوفه‌های عناب» و  «سوء قصد به ذات همایونی» را هم که خوانده‌ام پیشنهاد می‌کنم. روایت تاریخ معاصر ایران را از زاویه دید جولایی و از زبان او بخوانید و ساحتهای تازه‌ای از آن را کشف کنید و لذت ببرید. مجموعه داستان «بی باد بی پارو» خانم فریبا وفی نیز داستانهایی خوش ساخت و فرم است.

نقد ادبی و هنر:

در میان کتابهایی که در حوزه نقد ادبی منتشر شده‌اند کتاب عیسی امن‌خانی با عنوان «تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک در ایران معاصر از انقلاب مشروطه تا انقلاب ۵۷» که خوانشی متفاوت و دگرگون از سیر تاریخ ایران و تاریخ ادبی ایران می‌دهد از آثار ارزشمند انتشاریافته در سال ۹۸ است. همچنین کتاب «گفتمان‌های فرهنگی و جریان‌های هنری ایران» نوشته محمدرضا مریدی نیز یکی از آثار برجسته در مطالعه تاریخ هنر و ادبیات از آغاز شکل گیری هنر معاصر در ایران تا کنون است.

 

مردم شناسی، جامعه شناسی:

در حوزه مطالعات اجتماعی اخیراً «روح پراگ» نوشته ایوان کلیما را خواندم و لذت بردم. «ادبیات را چگونه بخوانیم» اثر یوسا و  «زندگی روایت است» نوشته هانا آرنت از دیگر آثار در این حوزه‌اند که پیوندی میان فلسفه و ادبیات برقرار می‌کنند. آرنت فیلسوف محبوب من در این ماههای اخیر بوده و در چند کتاب او چون توتالیتاریسم و مقاومت مردمی علیه توتالیتاریسم تفحصی کرده‌ام. کتاب «حیوان قصه گو» اثر جاناتان گاتشال با ترجمه خوب عباس مخبر نیز کتابی خواندنی است.


فلسفه اسلامی:

کتاب «خدای متعال» نوشته یان ریچارد نتون با ترجمه لیلا اصغری یکی از جذاب‌ترین کتابها در حوزه فلسفه و کلام اسلامی است. خواندن آن را به علاقه مندان فلسفه اسلامی توصیه می‌کنم. مفهوم خدا از منظر یعقوب بن اسحاق کندی، فارابی، ابن سینا، ابویعقوب سجستانی از اسماعیلیه و همچنین سهروردی و ابن عربی باساختاری بسیار منسجم و دقیق بررسی شده و ترجمه فوق العاده خوب آن کتاب را خواندنی‌تر می‌کند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST