کد مطلب: ۲۰۶۶۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

میلان کوندرا و جشن بی‌معنایی

معصومه نیکویی‌تبار


رمانهای میلان کوندرا سراسر کشف و شگفتی است؛ کشف ابعاد وجود انسان. کار او بازنمایی انسان با کمک دانشهای گوناگونی است که او به خوبی با آنها آشناست. رمانهای او ترکیب هنرمندانه و تیزهوشانه ای از هنر، فلسفه، تاریخ، سیاست و طنز است. کوندرا با کمک این دانشها وضعیت انسان مدرن را می کاود و این کاوشهای عمیق مضمون فلسفی به رمانهایش می دهد. مضامینی همچون خودآگاه و ناخودآگاه و نقش آن در رفتار و اعمال انسانی. مضامین پیچیده ای که به شیوه ای طنزآمیز، در وضعیت زندگی معمول یا واقعه تاریخی، بیان می شود.
در آثار کوندرا تاریخ اهمیت زیادی دارد؛ چراکه شخصیتها در زمینه های تاریخی شان شکل و معنا پیدا می کنند، اما توجه به تاریخ او را از روابط و نسبتهای انسانی دور نمی کند. با توجه به دانشی که او در نوشتن رمانهایش به کار می برد، فهم درست و کامل آنها نیاز به خواندن چندباره دارد اما با اطمینان می شود گفت که یکبار خواندن رمانهای کوندرا، علاوه بر لذت، به خواننده بینش تازه ای می دهد، بینشی نو در مواجهه با انسان و زندگی.
رمان جشن بی معنایی، آخرین کتاب نویسنده، با فاصله زیادی از کتابهای پیشین او نوشته شده است. کوندرا در ۸۵ سالگی این کتاب غیر جدی را در معرفی دوره جدید تاریخی نگاشته است. دوره ای که دیگر کسی نمی داند "شوخی چه جور چیزی است". این کتاب، همان طور که از نامش پیداست، در پی توضیح معنایی برای زندگی انسان است اما نویسنده در پایان کتاب از زبان یکی از شخصیتها می گوید:"بی معنایی، دوست من، جوهرِ زندگی است" اما نباید ناامید بود چراکه می شود این تراژدی را با طنز فراموش کرد. طنز نیاز واقعی انسان مدرن است که آن را از یاد برده است. منظور کوندرا از طنز و شوخی همانی است که هگل آن را "شادی بی پایان می نامد، نه ریشخند، نه هجویه، نه طعنه و کنایه".
جشن بی معنایی شاید خلاصه دیدگاه نویسنده باشد. رمانی که تمام اندیشه های پیشین کوندرا را به طور موجزی در خود جمع کرده است؛ هویت، جاودانگی، شوخی و...
این رمان، مثل برخی دیگر از کتابهای نویسنده، دو دوره تاریخی متفاوت را نشان می دهد و حول محور گفتگوی شخصیتها می گردد.
کتاب با دروغ بی دلیل در پارک لوکزامبورگ شروع می شود با جشن بی معنایی در همان پارک پایان می یابد. کتاب صد صفحه ای جشن بی معنایی را می توان بارها خواند و به یاد سپرد که باید " این بی معنایی را که ما را دربرگرفته، نفس کشید که همانا کلید دانایی است، کلید شادی بی پایان".

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST