کد مطلب: ۲۱۵۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱

جایزه‌ی دکتر منوچهر مرتضوی اهدا می‌شود

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، روز سه‌شنبه در آغاز نشست بررسی مقام علمی و فرهنگی دکتر منوچهر مرتضوی در مرکز فرهنگی شهر کتاب با اعلام این مطلب گفت: از تیر ماه سال آینده هم‌زمان با سالگرد درگذشت دکتر مرتضوی جایزه‌ی ایشان به بهترین کتاب و مقاله درباره‌ی حافظ اهدا می‌شود.

محمدخانی در این نشست که با حضور گسترده‌ی اصحاب فرهنگ و ادب برگزار شد، گفت: مقام علمی استاد منوچهر مرتضوی برای خواص و صاحب‌نظران آشکار است ولی دریغ و افسوس که این شخصیت بزرگ علمی و ادبی برای عموم مردم ناشناخته است و نهادهای ادبی و فرهنگی، به ویژه دانشکده‌های ادبیات، آن‌چنان که شایسته است به معرفی این استاد نپرداخته‌اند.
وی گفت: مرتضوی پایه‌گذار حافظ‌شناسی نوین است و کتاب «مکتب حافظ» او از مهم‌ترین مآخذ حافظ‌شناسی است. ایشان در حافظ‌شناسی، مولوی‌شناسی و فردوسی‌شناسی از سرآمدان و تاثیرگذاران در پنجاه سال اخیر بوده‌اند و شهرت‌گریزی و انزواطلبیشان باعث ناشناخته بودن او شده است.
محمدخانی به خدمات علمی و فرهنگی استاد مرتضوی در تاسیس موسسه‌ی تاریخ و فرهنگ ایران در دانشگاه تبریز، دقت عالمانه‌ و نکته‌سنجی‌های محققانه‌ی ایشان در پژوهش‌های ادبی و چگونگی تلفیق تاریخ با ادبیات اشاره کرد و گفت: مرتضوی به ایران یکپارچه و نقش زبان و ادبیات فارسی در وحدت ایران اعتقاد تمام داشت و سلوک علمی و اخلاقی و دینی مرتضوی باید الگو ونمونه‌ای برای دانشجویان ادبیات باشد.
محمدخانی گفت: گرچه مرتضوی غریب آمد، غریب زیست و غریب رفت ولی دانشگاه تبریز و مردم فرهنگ‌دوست آذربایجان باید یاد و نام مرتضوی را همواره زنده و جاودان نگه دارند و دوست‌داران فرهنگ ایرانی وام‌دار دانش بی‌کران و ژرف‌اندیشی مرتضوی هستند.
معاون فرهنگی شهر کتاب گفت: صاحب‌نظران، دکتر سید منوچهر مرتضوی را با عناوین چکاد دانش و پژوهش، عرفان‌پژوه، ادیب، نکته‌سنج، تاریخ‌نگار نامدار، کمال شرف انسانی، اندیشمند وارسته و آزاده، سیمرغ قاف معرفت، بلندای سکوت و استقامت یاد کرده‌اند و جانشینی برای او نمی‌یابند و همواره دانشگاه تبریز با نام مرتضوی عجین است.
محمدخانی در پایان با اشاره به اهدای جایزه‌ی دکتر منوچهر مرتضوی، هیات داوران این جایزه را استادان: محمدعلی موحد، رشید عیوضی، صغر دادبه، بهاء‌الدین خرمشاهی، نصرالله امامی و باقر صدری‌نیا معرفی کرد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST