کد مطلب: ۲۱۸۳۶
تاریخ انتشار: شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹

تئاتر مرگ چگونه شکل گرفت؟

مهر: انتشارات روزبهان ترجمه محمد رضا خاکی از کتاب «اتاق محقر خیال من» اثر تادئوش کانتور را منتشر کرد.

کانتور هنرمندی لهستانی و از سرآمدان هنر تئاتر در جهان به شمار می‌رود. کانتور جدای از نویسندگی و طراحی صحنه در تئاتر از نظریه‌پردازان به‌نام هنر تئاتر در جهان به شمار می‌رود که آثار و فعالیت‌های وی تأثیر زیادی بر این هنر داشته است. وی در سال ۱۹۷۵ اولی بیانیه تئاتر مرگ را منتشر می‌کند و پس از آن با اجرای نمایش «کلاس مرده» به شهرتی جهانی دست پیدا کرد. او خط هنری این نمایش را در دیگر آثار خود نیز تکرار و به نمایشنامه‌نویسی شهیر در زمینه ساخت وحشت و تنهایی در آثار هنری مبدل شد.

کتاب «اتاق محقر خیال من» ارائه دهنده مقاله‌هایی با هدف مرور زندگی و آثار کانتور بر اساس سخنان و نوشته‌های خود اوست و در موخره خود با دو متن بلند شعرگونه از وی نیز همراه شده و مروری سال‌شمار نیز بر زندگی و آثار وی دارد.

کانتور در بخشی از این کتاب می‌گوید: می‌خواهم بر جریانی تمرکز کنم که پس از عبور از «تئاتر صفر» - از مسیر «هپنینگ» و «تئاتر غیرممکن» مرا به تئاتر مرگ رساند. هر یک از این مراحل اهمیت زیادی دارد؛ و اگر من مدعی یافتن ارزش‌هایی هستم که خودم کشفشان کرده‌ام، مراقبت می‌کنم که این واقعیت را مانند یک خودبزرگ‌بینی تلقی نکنم؛ هر چند می‌دانم که من تنها کسی هستم که این راه را نشان داده‌ام و این چیزی است که در هنر خیلی به ندرت رخ می‌دهد: کشف کردن! کشف کردن در هنر به همان شکلی اتفاق می‌افتد که در علم

محمد رضا خاکی مترجم این کتاب از نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان نامدار ایران و عضو هیئت علمی گروه کارگردانی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس است.

این کتاب را نشر روزبهان در ۱۰۷ صفحه با قیمت ۲۹ هزار تومان منتشر کرده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST