کد مطلب: ۲۲۰۱۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹

پیام رئیس انستیتو ماکسیم گورکی

پیام رئیس انستیتو ادبیات جهانی ماکسیم گورکی وابسته به آکادمی علوم فدراسیون روسیه

به مناسبت «یک هفته با چخوف» در ایران

 

خانم‌ها و آقایان محترم!

انستیتو ادبیات جهانی ماکسیم گورکی آکادمی علوم روسیه از مجموعه برنامه‌های فرهنگی با عنوان «یک هفته با چخوف» که به مناسبت ۱۶۰مین سالروز تولد این نویسنده بزرگ در ایران برگزار می‌شود به گرمی استقبال می‌نماید. این برنامه را موسسه فرهنگی شهر کتاب ایران با همکاری بنیاد روسکی میر و با حضور و مشارکت نویسندگان و محققانی از ایران و روسیه و نیز اساتید و دانشجویان زبان روسی ایرانی برگزار می‌نماید.

شایان ذکر است که این ابتکار در تداوم همکاری‌های سازنده فرهنگی بین ایران و روسیه است که در چند سال گذشته در اشکال برنامه‌ها و مراسم مختلف متجلی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان از کنفرانس‌هایی برای بزرگداشت سعدی و پوشکین، ایوان بونین، لف تالستوی و فرهنگ شرق، برگزاری برنامه یک هفته با تالستوی در ایران، برنامه‌های ادبی در دانشگاه‌های مسکو، اتحادیه نویسندگان روسیه، بنیاد ماکسیم گورکی و نیز روزهای فرهنگی روسیه در ایران و برگزاری برنامه شبی با اساطیر شاهنامه که با حضور دیپلمات‌ها، ادیبان، فلاسفه و روزنامه نگاران در مسکو برگزار شد نام برد.

آنتون چخوف یکی از پرخواننده ترین نویسندگان خارجی در ایران است که در صد سال گذشته بیش از دومیلیون نسخه از آثار او در ایران منتشر شده است و نمایشنامه‌های او اغلب در این کشور بر روی صحنه بوده‌اند. این فراگیری و محبوبیت حاکی از چیست؟ شاید حاکی از این باشد که در آثار چخوف معنویت و مادیت، جاودانگی و روزمرگی از هم جدا نیستند و در اتحادی جدائی ناپذیر با همقرار دارند. چخوف زندگی را در حد کمال خود، در یک جریان واحد که در آن امور عادی و متعالی و مسائل مهم و پیش پا افتاده در هم ادغام می‌شوند، بازآفرینی می‌کند. در سوژه‌های او ویژگی‌های حیاتی به شیوه‌ای شگفت فارغ از همه پیوندهای تاریخی و سیاسی توصیف می‌شوند. به لطف این ویژگی‌هاست که آثار چخوف برای خوانندگانی از فرهنگ‌های مختلف و متعلق به دوران‌های کاملاً متفاوت، ملموس و قابل فهم‌اند.

انستیتو ادبیات جهانی ماکسیم گورکی برای برنامه «یک هفته با چخوف» در ایران آروزی موفقیت دارد واظهار امیدواری می‌کند که همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه فرهنگ سال به سال تداوم و گسترش یابد.

 

وادیم ولادیمیرویچ پالونسکی

رئیس انستیتو ادبیات جهانی ماکسیم گورکی و عضو ناظر آکادمی ملی علوم روسیه

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST