کد مطلب: ۲۲۰۳۵
تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹

چخوف و روزمرگی

 بی‌شک آنتون چخوف نویسنده‌ای برای همه‌ی عصرهاست. گرچه او در آثارش تصویری دقیق از روسیه‌ی زمان خود به دست می‌‌دهد و به معنای واقعی کلمه «فرزند زمان خویش» است، اما مفاهیم اصلی داستان‌ها و نمایشنامه‌هایش، جهانی و امروزی‌اند. یکی از این مفاهیم کلیدی، روزمرگی است که در داستان‌ها و به‌ویژه در سه نمایشنامه‌ی مهم او؛ دایی وانیا، باغ آلبالو و سه‌خواهر نمود روشنی دارد. چخوف در این سه نمایشنامه، به عنصر مدرنتیه‌ و تاثیرات فلسفی و اجتماعی آن می‌پردازد؛ عنصری که باعث ایجاد تغییرات اساسی در مناسبات زندگی سنتی، آرایش قدرت‌های اقتصادی و باورهای فلسفی مردم می‌شود. چخوف فضایی یکنواخت را به تصویر می‌کشد که انسان‌ها را به نوعی ملال و کرختی مبتلا می‌کند، طوری که امر روزمرگی به نوعی عادت و هنجار تبدیل می‌شود. شخصیت‌های چخوف مقابل این روزمرگی یا به طور مطلق تسلیم می‌شوند (سربریاکوف) و یا اگر بخواهند علیه آن قیام کنند، راه به جایی نمی‌برند (دایی وانیا)، شاید تن‌ها راه ممکن، کنار آمدن با روزمرگی  و امید به راهی از طریق مرگ است (سونیا). چخوف در نمایشنامه‌هایش، انگار جامعه‌ی مدرن قرن بیستم و تبعات انسانی آن را پیشگویی کرده است. توجه به امر «روزمرگی» زندگی مدرن، یکی از جدی‌ترین مطالعات انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی قرن بیستم و قرن حاضر بوده و این امر برای ما بسیار معاصر است.

چهارمین برنامه از یک هفته با چخوف در روز یک‌شنبه هشتم تیرماه ساعت ۱۵ به چخوف و روزمرگی (روزمرگی در نمایشنامه‌های چخوف) اختصاص دارد که با سخنرانی اصغر نوری در مرکز فرهنگی شهر کتاب صرفا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام این مرکز به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter  به‌صورت زنده پیگیری کنند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST