کد مطلب: ۲۲۱۳۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹

بهترین کتاب برای متخصصان بالینی

آقای روان‌شناس: کتاب طرحواره درمانی جفری یانگ یکی از بهترین کتاب‌های راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی است. نویسندگان این کتاب جفری یانگ، ژانت کلوسکو و مارجوری ویشر هستند این کتاب را دکتر حسن حمیدپور و دکتر زهرا اندوز به زبان پارسی ترجمه کرده‌اند و انتشارات ارجمند آن را در ۲ جلد به چاپ می‌رساند. در این نوشته شما را با این کتاب ارزشمند در زمینه‌ی طرحواره درمانی آشنا خواهم کرد.

طرحواره درمانی چگونه پدید آمد؟

جفری یانگ بنیان‌گذار طرحواره درمانی است. او پیش از این یکی از هواداران درمان شناختی رفتاری بوده است. پاتریشیا کولارد در سال ۲۰۰۴ مصاحبه‌ای با یانگ انجام داد. یانگ در این مصاحبه گفت:‌ «هنگامی که در سال ۱۹۸۲ کارم را آغاز کردم متوجه شدم که بیماران مشکلات گوناگون و فراوانی دارند و شناخت درمانی کلاسیک برای این برخی از بیماران چندان اثربخش نیست. احساس کردم باید عناصر تازه‌ای به رویکرد کلاسیک اضافه کنم». یانگ در جلسات درمانی که داشت متوجه شد رویکرد رفتاردرمانی شناختی برای همه‌ی اختلالات روانی کاربرد ندارد. در برخی از شرایط درمان کامل نمی‌شود و یا با گذشت زمان مشکلات فرد دوباره بازمی‌گردد. هم‌چنین این روش‌های درمانی برای کسانی که دچار اختلالات شخصیت هستند اثربخش نیست. با توجه به این‌که هواداران رویکرد شناختی رفتاری از رویکرد روانکاوی گریزان بودند؛ جفری یانگ تصمیمی هوشمندانه گرفت او به توسعه و پیشبرد رویکردی تازه و یکپارچه پرداخت. در نتیجه با ترکیب تئوری و روش‌های رفتاردرمانی شناختی (CBT)، روانکاوی ، نظریه‌ی روابط موضوعی (ابژه)، نظریه‌ی دلبستگی بالبی، نظریه‌ی تحلیل رفتار متقابل و گشتالت درمانی رویکردی تازه به نام طرحواره درمانی پدید آمد.

درباره‌ی کتاب طرحواره درمانی جفری یانگ

این کتاب بهترین راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی برای آشنایی با طرحواره درمانی است. از آن‌جایی که جفری یانگ نویسنده‌ی این کتاب و بنیان‌گذار طرحواره درمانی است ارزش این کتاب دو چندان می‌شود. این کتاب به روان‌شناسان عزیز کمک می‌کند تا در تشخیص و درمان اختلالات روانی پایشان را از قلمروی محدود و کوچک شناختی رفتاری بیرون بگذارند و با نگاهی جامع و عمیق‌تر به بررسی و درمان اختلالات روان‌شناختی به کمک طرحواره درمانی بپردازند. این کتاب در ۱۰ فصل نگاشته شده است.

در فصل ۱ به توضیح پیرامون طرحواره درمانی و مقایسه‌ی آن با رویکردهای دیگر پرداخته شده است. فصل دوم به سنجش طرحواره‌ها و آموزش بیمار پرداخته است. فصل‌های ۳، ۴ و ۵ پیرامون تکنیک‌های شناختی، تجربی و رفتاری است. فصل ششم موضوع مهم رابطه‌درمانی را مطرح می‌کند که در کتاب‌ها کمتر به آن پرداخته می‌شود. فصل هفتم شما را با ۱۸ طرحواره آشنا می‌کند. فصل ۸ به چگونگی تغییر ذهنیت‌های طرحواره‌ای می‌پردازد. این موضوع به ویژه برای درمان کسانی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند کاربرد دارد. فصل ۹ و ۱۰ نیز به درمان اختلال شخصیت مرزی و خودشیفته پرداخته است. نگارش انگلیسی این کتاب در ۱ جلد انجام شده اما ترجمه‌ی فارسی آن به خاطر حجم بالا در دو جلد چاپ شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST