کد مطلب: ۲۲۲۲۳
تاریخ انتشار: شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹

ستاینده‌ی ستوده

محمود عابدی در پنجم مرداد ۱۳۲۳ در فریدن اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و بخشی از متوسطه را در زادگاه خود گذراند و پس از طی دوره‌ی دانشسرای مقدماتی در سال ۱۳۴۲ به استخدام آموزش و پرورش درآمد. سال ۱۳۵۴ ضمن خدمت در آموزش و پرورش، دوره‌ی کارشناسی زبان و ادبیات فا رسی را در دانشگاه اصفهان به پایان برد. سال ۱۳۴۶ با زرین هاشمیان ازدواج کرد. در سال‌های ۵۴ تا ۶۳ مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای ادبیات را در دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و از محضر استادانی چون سیدجعفر شهیدی، عبدالحسین زرین‌کوب، پرویز ناتل‌خانلری،  خلیل خطیب‌رهبر، احمد مهدوی‌دامغانی، مظاهر مصفا و... بهره‌ها برد.

رساله‌ی دکتری او تصحیح انتقادی نفحات‌الانس جامی بود که در سال ۱۳۷۱ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد. سال‌ها تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های گوناگون از جمله دانشگاه خوارزمی، تالیف، تصحیح، ترجمه، ویرایش و ایراد سخنرانی‌های متعدد در حوزه‌ی عرفان و تصوف و متون ادبی و شعرای نامی ایران، عضو پیوسته و مدیربخش متون فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برگزیده دو دوره از کتاب سال جمهوری اسلامی برای تصحیح کتاب‌های نفحات‌الانس جامی وکشف‌المحجوب هجویری، دریافت لوح تقدیر از دانشگاه پنجاب وهمایش حامیان نسخ خطی و انتخاب شده به عنوان استاد نمونه‌ی دانشگاه خوارزمی، از فعالیت‌ها و افتخارات اوست.

کارنامه علمی و فرهنگی ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی به صورت جداگانه منتشرشده است.

شهرکتاب در سال‌های گذشته همواره از راهنمایی‌ها وسخنرانی‌های ایشان در مرکز فرهنگی شهر کتاب بهره برده است.

مرکز فرهنگی شهر کتاب سالروز تولد دکتر محمود عابدی را خدمت ایشان تبریک می‌گوید و سلامتی، شادکامی و موفقیت روزافزون این استاد گرانمایه را آرزومند است.

 

 

 

کلید واژه ها: محمود عابدی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST