کد مطلب: ۲۲۲۹۳
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

مقالات‌شمس؛ روایتی تازه از آموزه‌های سبک‌ عراقی

آنچه بانام مقالات شمس ـ به همین شکل و شمایل و اصالت ـ می‌شناسیم، در یکی از فشرده‌ترین دوره‌های فکر و فرهنگ ایرانی و اسلامی که با گسترده‌ترین کارکردهای ادبی و هنری هم‌همراه است؛ بازتابی است از کنش‌ها و کوشش‌های عرفانی و معنوی که بازگویی روایتی‌ تازه از آن را جناب شمس بر عهده‌ داشته‌ است.

این‌که عمده مفاهیم و مضامین مندرج در این مقالات را می‌توان در آثار فاخر ادبی سبک دوره عراقی به گونه‌هایی دیگر و با تغییرات مصداقی و ساختاری، نشان داد، به‌ معنی آن است که این سخنان فشرده و کوتاه‌گونه، روایتی است تازه و بی‌سابقه با زبان آنها را از منظر دانش‌هایی چون روایت‌گری و نشانه‌شناسی هم بررسی و دنبال کرد.

هم‌خوانی مضامین مندرج در مقالات شمس با آثار ادبی و عرفانی سبک عراقی نشان از آسیب‌شناسی دقیقی دارد که در این مقالات و در آن اشعار رخ داده است و از این جهت، شاید بتوان آن را گونه‌ای تاثیرگذاری این مفاهیم از زبان شمس بر دیگران دانست.

بیست‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی شمس تبریزی در روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۱۲ ظهر با سخنرانی دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده به «مقالات شمس، روایتی تازه از آموزه‌های سبک عراقی» اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ی اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter  این درس‌گفتار را پیگیری کنند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST