کد مطلب: ۲۲۳۲۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

نسخه آنلاین «لغت‌نامه دهخدا» را ببینید

 ایسنا: لغت‌نامه دهخدا همچنان به‌عنوان یک مرجع رسمی و مهم برای زبان فارسی مورد استفاده است. به گفته مسئولان موسسه دهخدا، این لغت‌نامه همواره در وبگاه‌هایی به صورت غیرقانونی استفاده می‌شد و برخی از وبگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها به صورت غیرقانونی نسخه دیجیتال این لغت‌نامه را که به صورت لوح فشرده منتشر شده بود، پس از هک و استخراج دیتای آن، غالبا به شکل نامناسب در فضای غیرعلمی مجازی با اهداف سودجویانه و تجاری مورد استفاده قرار می‌دادند که علاوه بر غیرقانونی بودن این عمل، چون شناختی نسبت به محتوای لغت‌نامه نداشتند، آن را به صورت ناقص عرضه می‌کردند. اما اکنون این لغت‌نامه از یک مرجع رسمی انتشار یافته و در دسترس علاقه‌مندان به فرهنگ و زبان فارسی قرار گرفته است.

 درباره ویژگی‌های لغت‌نامه دهخدا که در وبگاه مؤسسه بارگذاری شده، عنوان شده است: «این لغت‌نامه در درجه نخست در جایگاه اصلی خود و یک وبگاه معتبر دانشگاهی منتشر شده و شورای تألیف مؤسسه بر آن نظارت دارد. دیگر آن‌که از نظر فنی معانی مختلف کلمه و هویت‌های دستوری در آن مشخص و بارز شده‌اند. همچنین کاربر می‌تواند علاوه بر جست‌وجو در مدخل‌ها در معانی هم جست‌وجو کند. این امکان در مورد مدخل‌های بلند به کاربر می‌تواند یاری دهد. علاوه بر موارد گفته‌شده، کاربر می‌تواند در صورت پیش آمدن هر سوال در نتیجه جست‌وجو، با شورای تألیف مؤسسه در ارتباط باشد.»

 
 اکرم سلطانی -  سرپرست بخش تألیف مؤسسه دهخدا -  در مراسم رونمایی نسخه آنلاین «لغت‌نامه دهخدا» درباره ارائه لغت‌نامه دهخدا در چاپ‌ها و اشکال گوناگون گفته است: «مؤسسه لغت‌نامه دهخدا بعد از به پایان رسیدن تألیف لغت‌نامه دهخدا در سال ۱۳۵۹ این اثر بزرگ را که به شیوه چاپ سربی منتشر شده بود، بعد از انجام ویرایش، ابتدا در قالب ۱۴ جلد در سال ۱۳۷۲ و سپس در ۱۵ جلد به همراه مقدمه در سال ۱۳۷۷ با حروف‌چینی کامپیوتری با کیفیت بسیار مطلوب توانست منتشر کند. بعد از آن با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این مؤسسه توانست در سال ۱۳۷۹ لوح فشرده این اثر را در دسترس عموم قرار دهد که تا کنون شش روایت آن توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. همچنین خلاصه‌ای از لغت‌نامه با عنوان فرهنگ متوسط دهخدا در دو جلد در سال ۱۳۸۵ به چاپ رسیده است، بنابراین می‌توان گفت طی این مدت مؤسسه همراه با روند تکنولوژی پیش رفته است. پیشنهاد بارگذاری لغت‌نامه دهخدا در وبگاه مؤسسه از سال‌های قبل ارائه شده بود ولی به دلیل نبود امکانات و مشکلات دیگر این امر به تأخیر افتاد.»


مؤسسه لغت‌نامه دهخدا به‌عنوان نخستین سازمان در ایران برای تألیف فرهنگ لغت یا واژه‌نامه در سال ۱۳۲۴ و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به‌عنوان نهاد دانشگاهی با هدف گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۶۸ زیر نظر دانشگاه تهران تأسیس شدند. این دو مجموعه پیوسته، در مکانی که دکتر محمود افشار یزدی، استاد دانشگاه تهران، قسمتی از باغ خود را برای سازمان لغت‌نامه دهخدا و گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی وقف کرده، قرار گرفته‌اند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST