کد مطلب: ۲۲۴۷۲
تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

تأثیر فوق‌العاده‌ی تصویرهای جذاب در کتاب‌های داستان و آموزشی کودکان

گسترش فرهنگ و مطالعات: براساس پژوهشی که اخیراً پژوهشگرانِ دانشگاه کارنگی در انگلیس به انجام رسانده‌اند، تصاویر کتاب‌های کودک و کیفیت و خلاقانه بودنشان، نقش شگفت‌آوری در ثبت مطالب در ذهن کودکان و سرعت یادگیری آنان بازی می‌کند.

سی ام یو گزارش می‌دهد که براساس نتایج این پژوهش، اریک تیسن، رئیس دانشکده روان‌شناختی که در این پژوهش در نقش سرپرست گروه همکاری می‌کرده، می‌گوید: «کتاب‌های مصور سرعت و دقت یادگیری کودکان را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.»

براساس نتایج این تحقیقات که در مجله روان‌شناسی توسعه در انگلیس به چاپ رسیده، استفاده درست و مؤثر از تصاویر می‌تواند از همان کودکی سبب ایجاد علاقه به مطالعه در کودکان شود. تیسن اضافه می‌کند: «همچنین نباید از گزینه پاداش و جایزه در ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری در کودکان غافل شد. کودکان زمانی بهتر یاد می‌گیرند که انگیزه کافی برای خواندن در آن‌ها وجود داشته باشد و چنین انگیزه‌ای زمانی در آن‌ها پدیدار خواهد شد که در سال‌های نخست زندگی، علاقه به خواندن به‌درستی در آن‌ها شکل بگیرد.»

همچنین براساس پژوهش‌های متخصصان علوم عصبی، کتاب‌های الکترونیک با محتواهای چند-رسانه‌ای همچون انیمیشن و تصویر نیز در ساختار حافظه و تمرکز کودکان نقش بسیار پررنگی بازی می‌کنند.

براساس اسکن‌های مغزیِ دو گروه از کودکانی که متخصصان عصب‌شناسی همکار با این تیم تحقیقاتی تهیه کرده‌اند دوپامین مغز در گروه کودکانی که کتاب‌های مصور در اختیار آن‌ها قرار داده شده بود نسبت به گروهی که کتاب‌های فاقد تصویر به آن‌ها داده شده بود بیشتر بود.

تصاویر به‌کاررفته در کتاب‌های داستانی و همچنین کتاب‌های درسی سبب ترشح هورمون‌های مغزی و به‌ویژه دوپامین می‌شود که این امر تقویت حافظه و تسهیل فرآیند یادگیری را در پی دارد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST