کد مطلب: ۲۲۵۰۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

نامزدهای نهایی «بوکر» معرفی شدند

ایسنا: فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۰ معرفی شد و با حضور چهار نویسنده رنگین‌پوست در بین نامزدهای معرفی‌شده، این فهرست به فهرستی با بیشترین تنوع نژادی در تاریخ جایزه بوکر تبدیل شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، روز سه‌شنبه با اعلام نامزدهای نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۰ و سلطه‌ نویسندگان آمریکایی بر این فهرست، «هیلاری منتل» شانس کسب سومین جایزه بوکر را برای آخرین جلد از سه‌گانه «توماس کرامول» از دست داد.

«دایان کوک»، «اونی دوشی»، «داگلاس استوارت» و «برندن تیلور» چهار نویسنده رمان‌اولی هستند که برای کسب جایزه ۵۰ هزار پوندی بوکر با «تسیتسی دانگارمبگا» نویسنده نامدار زیمبابوه‌ای و «مازا منجیست» نویسنده آمریکایی - اتیوپیایی رقابت می‌کنند.

به استثنای «دانگارمبگا»، تمامی نویسندگان فهرست نهایی بوکر ۲۰۲۰ اهل ایالات‌متحده هستند و یا شهروند این کشور محسوب می‌شوند.  

قوانین جایزه «بوکر» در سال ۲۰۱۴ تغییر کرد و به موجب آن تمامی نویسندگانی که به زبان انگلیسی نوشته‌اند و آثارشان در بریتانیا منتشر شده است می‌توانند در این جایزه ادبی شرکت کنند.

این قانون جدید مورد انتقاد صنعت نشر بریتانیا قرار گرفت و این هشدار را که این قانون می‌تواند موجب سلطه نویسندگان آمریکایی شود به دنبال داشته است.

از زمان تغییر قوانین بوکر، «جورج ساندرز» و «پائول بیتی» دو نویسنده آمریکایی هستند که موفق به کسب این جایزه شده‌اند.

«گبی وود» مدیر ادبی بنیاد جایزه بوکر همزمان با اعلام فهرست نامزدهای نهایی بیان کرد: «هیچ‌کس به دلیل هویتش برنده جایزه بوکر نمی‌شود. یک کتاب به دلیل ویژگی‌هایش برنده می‌شود.»

به این ترتیب «تسیتسی دانگارمبگا» برای رمان «این جسد سزاوار سوگواری»، «مازا منجیست» برای «پادشاه سایه»، «دایان کوک» برای «سرزمین متروکه جدید»، «اونی دوشی» برای «شکر سوخته»، «برندن تیلور» برای «زندگی واقعی» و «داگلاس استوارت» برای «شاگی بین» به فهرست نامزدهای نهایی بوکر ۲۰۲۰ راه‌ یافته‌اند.

برنده نهایی بوکر هفدهم نوامبر اعلام خواهد شد.

سال گذشته «برناردین اواریستو» و «مارگارت اتوود» برای نگارش رمان‌های «دختر، زن، دیگر» و «وصیت‌ها» مشترکا به عنوان برندگان بوکر معرفی شدند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST