کد مطلب: ۲۴۰۹۵
تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹

«فلسفه تربیتی امام موسی صدر» منتشر شد

ایسنا: کتاب «فلسفه تربیتی امام موسی صدر» به قلم معصومه عبدلی منتشر شد.

 این کتاب در ۳۶۵ صفحه با قیمت ۵۰هزار تومان در انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: امام موسی صدر همواره شخصیت محبوبی بوده و از پس سال‌ها بی‌خبری از او، هر وقت خبری یا اثری با نامش گره خورده، توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. امام موسی صدر اساسا خود فلسفه تربیتی تدوین نکرده است و در حوزه علوم تربیتی تخصصی نداشت اما منظومه فکری او ظرفیت استخراج نوعی فلسفه تربیتی را داشته است. معصومه عبدلی تلاش دقیق و مجدانه‌ای برای استخراج این فلسفه تربیتی در قالب رساله دکتری‌اش داشته است. او در ابتدا نگاهی به مبانی نظری دیدگاه‌های امام موسی صدر داشته و کوشیده انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، رابطه دین و آزادی و عمل‌گرایی و از این دست مفاهیم را در اندیشه او بکاود. سپس شاخصه‌های رفتاری و روش‌های تربیتی امام موسی صدر را با دقت و ریزبینی از نظر گذرانده است؛ و پس از این دو مطالعه مقدماتی، فلسفه تربیتی امام موسی صدر را از دل آن اندیشه‌ها بیرون کشیده است.

کتاب فلسفه تربیتی امام موسی صدر در نهایت فصلی را به جمع‌بندی مباحث اختصاص داده و منابع فارسی، عربی و انگلیسی را نیز برای پژوهشگران فراهم کرده است.

خسرو باقری، استاد دانشگاه تهران و متخصص در زمینه‌ علوم تربیتی و فلسفه‌ آموزش و پرورش، مقدمه‌ای بر کتاب نگاشته و از کوشش موفق معصومه عبدلی در استخراج فلسفه‌ تربیتی از اندیشه‌های امام موسی صدر تقدیر کرده است.

در نوشته پشت جلد این کتاب آمده است:

«در منظومه فکری صدر سه عنصر دین، انسان و جامعه ارتباطی قابل تأمل دارند. انسان در نظر صدر موجب دگرگونی و تحول در جامعه و جهان می‌شود و اوست که امکان فهمی نوشونده از دین متناسب با نیازها و اقتضائات فردی و اجتماعی دارد. از سویی تنهایی و سرگشتگی انسان نتیجه غیاب دین است. نکته حائز اهمیت در اندیشه وی آن است که دین قابلیت انطباق با شرایط جدید را دارد و اگر با تحول مستمر، که حاصل تعامل انسان و هستی است، متحول شود، به کار انسان می‌آید وگرنه فاقد تأثیر خواهد بود.»

انتهای پیام  

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST