کد مطلب: ۲۴۱۰۴
تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹

آغاز بوعلی‌شناسی مجازی

ایسنا:  درس‌گفتارهایی درباره ابوعلی‌سینا روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۱ صبح با حضور ابن‌سیناپژوهان و صاحب‌نظران حوزه فلسفه و حکمت اسلامی و طب سینوی، به صورت هفتگی و از طریق فضای مجازی ارائه می‌شود.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا با اعلام این مطلب اظهار کرد: درس‌گفتارهای هفتگی درباره بوعلی‌سینا از روز چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه ۹۹ به صورت مجازی آغاز می شود و تا شهریور ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

توکل دارائی با اشاره به اینکه با مساعدت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مؤسسه شهر کتاب و بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا درس‌گفتارهایی درباره آثار، اندیشه و مکتب سینوی برگزار می‌کنند، افزود: بر خلاف شهرت ملی و جهانی ابوعلی‌سینای بزرگ که از مفاخر سرشناس و بین‌المللی ایران زمین است، بسیاری از آثارش تصحیح نشده و به زبان اصلی عربی و یا نسخه‌های خطی است. هر چند در سال‌های گذشته با مساعدت وزارت ارشاد و نیز مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کار تصحیح انتقادی آثار پزشکی و فلسفی شیخ‌الرئیس آغاز شده اما به علت زمان‌بر بودن امر تحقیق و پژوهش در این زمینه به‌ویژه کمبود اعتبار لازم برای پژوهش و انتشار، کار تصحیح انتقادی آثار به کُندی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: با این حال حکمت سینوی و طب ایرانی- سینوی در بسیاری از مراکز دانشگاهی و علمی کشور همچنان سرزنده و بالنده است و جویندگان دانایی، همچنان از خوان دانش و میراث ابن‌سینا بهره‌مند می‌شوند و معرفی و نقد و بررسی آراء حکیم هزاره‌ها همچنان پررونق است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بیناد بوعلی‌سینا با دعوت از علاقمندان برای پیگیری مباحث علمی مطرح شده در درس‌گفتارهای بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به همت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دو دوره جایزه ابن‌سیناپژوهی به افتخار دیمیتری گوتاس ابن‌سیناپژوه نامدار اهداء می‌شود و در زمینه نشر آثار مرتبط با حکمت و طب سینوی و معرفی میراث شیخ‌الرئیس نیز این معاونت مساعدت‌های مالی انجام داده است.

وی با تقدیر از کارنامه فرهنگی شهر کتاب در زمینه معرفی میراث بزرگان تمدن ایرانی- اسلامی مطرح کرد: مرکز فرهنگی شهر کتاب که در سال‌های اخیر فعالیت‌های شایسته‌ای در ترویج علم و فرهنگ و کتابخوانی انجام داده و پایگاهی برای بحث و نقد آثار اندیشمندان قدیم و جدید شده، در راستای انجام فعالیت‌های پیشین خود، اجرای درس‌گفتارهایی درباره بوعی‌سینا را در دستور کار هفتگی خود قرار داده که امری مبارک و قابل تحسین برای معرفی هر چه بیشتر میراث ماندگار شیخ‌الرئیس است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، دارائی در پایان گفت: در نخستین نشست درس‌گفتارهایی درباره بوعلی‌سینا، دکتر رضا داوری‌اردکانی، دکتر حسین معصومی همدانی و دکتر محمدجواد اسماعیلی به صورت مجازی به بحث و بررسی درباره آثار ابن‌سینا می‌پردازند و علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از درس‌گفتار می‌توانند هر هفته از ساعت ۱۱ صبح از طریق اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی ketabofarhang و تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc پیگیر این رویداد فرهنگی باشند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST