کد مطلب: ۲۴۱۸۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

بخشی از هفته نامه «گراگان تِرت» ارمنستان به ادبیات ایران پس از انقلاب اسلامی اختصاص یافت

در راستای بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و با هماهنگی به عمل آمده از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در ایروان، هفته نامه «گراگان تِرت» (روزنامه ادبی)، ارگان اتحادیه نویسندگان ارمنستان، یک صفحه کامل (صفحه ۶) از شماره ۳۴۷۹ خود را که روز جمعه ۱۷ بهمن ماه و در ایام دهه فجر منتشر شد، به مقاله سید حسین طباطبائی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با موضوع مروری بر ادبیات ایران پس از انقلاب اسلامی اختصاص داد.

در فرازی از مقاله رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان آمده است:

« انقلاب اسلامی ایران، بیش از هرچیز، انقلابی فرهنگی بود. ایرانیان، که به اعتقاد راسخ و باور تزلزل ناپذیر خود به سنت ها و عقاید خویش شهره اند، در اعتراض به موج مدرنیته غربی که در دوران حکومت پهلوی کشور را در برگرفته بود، به پا خاستند و با رهبری امام خمینی، موفق شدند یکی از قدرتمندترین نظام های حکومتی منطقه، که از سوی قدرت های بزرگ غربی حمایت می شد، را سرنگون ساخته و نظام جمهوری اسلامی را برپا دارند.

این نظام که بر عقائد و باورهای دینی و سنت های ریشه دار مردم ایران مبتنی بود، جریان فرهنگی ریشه داری مبتنی بر هویت دینی و ملی ایرانیان را پدید آورد که اثر خود را در آفرینش های ادبی نسلی از نویسندگان و شاعران ایرانی برجای گذاشت و از این روست که از سال ۱۹۸۰ به بعد با جریان ادبی اصیل، ملی، مبتنی بر ارزش های دینی و سنتی، معتقد به حفظ حریم اخلاق و معنویت و در عین حال بهره مند از تکنیک های ادبی مدرن مواجهیم که به نسلی از نویسندگان و شاعران با استعداد منجر می شود.»

طباطبائی در فرازی دیگر از مقاله خود که در یکی از معتبرترین نشریات ادبی ارمنستان منتشر شد آورده است:

«نسل نویسندگان پس از انقلاب اسلامی، ضمن این که با ادبیات کلاسیک ایران به خوبی آشنا هستند، از میراث نسل نویسندگان و شاعران پیش از خود که به برخی از آنان در بالا اشاره کردیم به خوبی بهره می برند و از این روست که شعر نیمائی به خدمت ارزش های والای انقلاب و باورهای ملی و سنتی مردم در می آید و در چهره ای چون قیصر امین پور متجلی می شود یا داستان نویسان موفقی همچون رضا امیرخانی، محمدرضا بایرامی، فرهاد حسن زاده، احمد دهقان، بلقیس سلیمانی و ... را به جامعه ادبی ایران تقدیم می کند.

نویسندگان ایرانی پس از انقلاب، علاوه بر شعر و داستان، در عرصه هائی دیگر همچون ادبیات کودک، ادبیات نمایشی و نقد ادبی نیز خوش می درخشند. تجربه هشت سال جنگ ایران با عراق، که برای ملت ایران حماسه ای فراموش نشدنی است، ژانری را در ادبیات ایران، چه نظم و چه نثر، پدید می آورد به نام ادبیات «دفاع مقدس» که یکی از موفق ترین و خلاق ترین عرصه های حضور نویسندگان ایرانی است. به گمانم این ژانر، برای ارامنه، که در تاریخ حیات خود صحنه های دردناک و سرشار از تجاوز و ظلم را تجربه کرده اند و به خوبی با مفهوم مقاومت در برابر دشمن آشنا هستند، ژانری مانوس و قابل درک باشد.»

گفتنی است نشریه گراگان تِرت، ارگان اتحادیه نویسندگان ارمنستان، هفته نامه ای است ادبی که از سال ۱۹۳۲در ارمنستان منتشر می شود و قدیمی ترین و یکی از معتبرترین نشریات ادبی این کشور به شمار می رود. در حال حاضر خانم کارینه خودیکیان نمایشنامه نویس معروف ارمنی که شماری از آثار وی به فارسی نیز ترجمه شده و مدتی معاون وزارت فرهنگ ارمنستان بود، سردبیری این هفته نامه را بر عهده دارد.

این شماره از هفته نامه گراگان تِرت از لینک ذیل قابل دسترسی است:

 

http://www.grakantert.am/wp-content/uploads/2021/02/grakan-tert-01.pdf?fbclid=IwAR0vB_OJz9oKIy_RUJNZwhai0z9DE12l0UMaz7mYhC0-ivJCtE-EjtUqrdw

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST