کد مطلب: ۲۴۱۹۴
تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

نویسنده‌ی رئیس جمهور

«هموطنان عزیز،در طی این سال‌های گذشته، رئیس‌جمهورهای قبلی در چنین روزی به شکل‌های مختلف راجع به یک مضمون واحد برایتان سخن گفته‌اند: این که کشور چقدر شکوفا شده، این که تولید فولاد به میلیون‌ها تن رسیده، این که چقدر همه شاد و خوشبختیم، چقدر به حکومت‌مان اعتماد داریم و چه آینده‌های درخشانی در برابرمان است.گمان نمی‌کنم مرا به این منصب خوانده باشید تا من هم به شما دروغ بگویم.»
این نخستین جملات واتسلاف هاول است در نخستین سخنرانی عمومی‌اش برای مردم چکسلواکی که زنده از شبکه‌های سراسری پخش شد و بعد در تمام اروپا و فراتر از آن انعکاس یافت. نویسنده‌ای که در دوران سلطهٔ حزب کمونیست شماری از مهم‌ترین نامه‌ها و جستارهای سیاسی قرن بیستم را نوشت و در تاریک‌ترین دوران پراگ، روشنفکران و شهروندان چک را به ترس‌پرهیزی و زیستن در دایرهٔ حقیقت فراخواند؛ دریچه‌ای که گذار ذهنی از جهان بستهٔ آن دوران را به سوی جامعه‌ای دموکراتیک ممکن می‌ساخت. بخش چشمگیری از جستارهای هاول زمینه‌ساز تحولاتی مهم در تاریخ چک و شاید در اروپا بوده‌ است. از تأثیر نامۀ خصوصی‌اش به الکساندر دوپچک در سال ۱۹۶۹ و تصمیم خطیر دوپچک در آن مقطع زمانی بی‌خبریم، اما می‌توانیم روح دگرگون‌شدۀ پراگ را پس از انتشار نامهٔ کم‌مانند «دکتر هوساک عزیز» ــ نامۀ سرگشادۀ هاول به دبیر کل حزب کمونیست چکسلواکی در سال ۱۹۷۵ ــ ببینیم. نامه‌ای که در کنار جستار قدرت بی‌قدرتان نیرویی احیاکننده را در جامعهٔ چک دمید و زمینهٔ روانیِ گذار از زیستن در چنبرهٔ دولتی سرکوبگر به دولتی دموکراتیک را در وجدان جامعه زنده کرد.    هاول، به‌معنای دقیق کلمه، نویسندۀ موقعیت‌ها و لایه‌های پنهان جامعه است. در نوشته‌هایش مدام به رویدادها و تجربه‌ها و بینش‌ها و مناقشه‌ها و اوضاع روحی و ذهنی جامعه واکنش نشان می‌دهد و با دقتی جراح‌گونه نقاط انسداد رگ‌های پنهان جسم اغمازدهٔ جامعه را شناسایی می‌کند و راهکارهایی انسانی بر پایهٔ آزادی پیش می‌کشد؛ راهکارهایی که به‌گواه تاریخ قرن بیستم توانست زمینهٔ دگردیسی عمیق چکسلواکی را فراهم کند. کسانی شماری از نامه‌های او را در شمار مهم‌ترین نامه‌های سرگشادهٔ سیاسی قرن بیستم دانسته‌اند.
«نامه‌های سرگشاده» گزیده‌ای تاریخی از مهم‌ترین نوشته‌های واتسلاف هاول است؛ حاصل بیست‌ و پنج سال مشاهدات و تأملات اوست و خواندن آنها سیر تحول فکری و روحی این نویسنده و سیاستمدار بزرگ را به ما نشان می‌دهد: از شهروندی تبعیض‌چشیده تا نمایشنامه‌نویسی کمابیش شناخته شده که شجاعانه در سخت‌ترین دوران‌ها زبان به گفتن حقیقت می‌گشود، تا انتخابش به ریاست‌جمهوری. تمام این نوشته‌ها در مجموع مظهر شورمندی و آزاداندیشیِ بی‌محابای هاول، و اعتقاد راسخ اخلاقی و تسلیم‌ناپذیری و شهامتش هستند و متونی مهم در ادبیات وجدانی جهان امروز به شمار می‌آیند؛ متونی که به‌رغم گذشته چند دهه از انتشارشان همچنان وجدان‌ جوامع دور و نزدیک بشری را به درک و دریافتِ حقایقِ خود فرامی‌خوانند. نامه‌هایی، شاید به آدرس همهٔ شهروندان و جوامع در همهٔ دوران‌های پیش رو.

□ نامه‌های سرگشاده | واتسلاف هاول | ترجمهٔ احسان کیانی‌خواه | نشر نو، چاپ اول ۱۳۹۹، قطع رقعی، جلد سخت، ۱۱۰۰ نسخه، ۴۲۴ صفحه،  ۹۶,۰۰۰ تومان

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST