کد مطلب: ۲۴۴۶۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰

از مختارنامه‌ی عطار تا رباعیات خیام

رباعی در شعر فارسی، قدمتی دیرینه دارد و از قدیم، شاعران و مخاطبان به رباعی علاقه داشته‌اند. نشانه‌ی بارز محبوبیت رباعی آن است که تقریبا تمام شاعران ایران طبعی در آن آزموده‌اند و بخشی از دیوان اشعار هر شاعر به رباعی اختصاص یافته است. عطار با حدود ۲۰۰۰  رباعی و مولوی با ۱۹۸۳ رباعی و پس ازآنها، اوحدالدین کرمانی، اهلی شیرازی و بابا‌افضل کاشانی، بیشترین رباعیات به جای مانده را دارند. عطار و خیام با رباعی‌های عرفانی و فلسفی از تاثیر‌گذارترین و مشهورترین رباعی‌سرایان هستند. شاید هیچ شاعری به اندازه‌ی عطار، رباعی خوب و مسلم‌الصدور نداشته باشد. به گفته‌ی دکتر شفیعی‌کدکنی یکی از مهم‌ترین دریچه‌های خیام‌شناسی یا شناخت ادبیات خیامی در زبان فارسی کتاب مختارنامه (مجموعه رباعیات عطار) است که تاکنون توجه شایانی به آن نشده است.

مرکز فرهنگی شهرکتاب به مناسبت ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری و ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نیشابوری، برنامه‌ی «از مختارنامه‌ی عطار تا رباعیات خیام» را برای شناخت بیشتر رباعی فارسی برگزار می‌کند. این برنامه از روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین آغاز می‌شود و تا ۲۸ اردیبهشت ادامه می‌یابد و هر هفته درباره‌ی رباعی فارسی به‌ویژه رباعیات عطار و خیام و با حضور صاحبنظران و رباعی‌پژوهان بحث و گفت‌وگو می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه‌ها را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST