کد مطلب: ۲۴۷۲۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

فهرست گوگل از کتاب‌های پر جست‌وجو

دنیای اقتصاد: گوگل به تازگی فهرستی از کتاب‌هایی را منتشر کرده است که در سال گذشته میلادی بیشتر توسط کاربران مورد جست‌وجو قرار گرفته‌اند. بررسی این فهرست نشان می‌دهد رمان‌ها و نمایش‌نامه‌های کلاسیک در یک ‌سال گذشته که با قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی روبه‌رو بوده، بیش از دیگر انواع رمان‌ها مورد بحث مردم بوده‌اند. تخمین زده می‌شود که کتاب‌های اعلام شده از سوی گوگل دست‌کم بیش از ۵۰ میلیون بار مورد بحث و پرس‌وجوی کتاب‌خوانان در سراسر دنیا قرار گرفته باشد. نکته جالب دیگر درباره این آمارها مضامین صدرنشین‌های فهرست است. سه کتاب اول این فهرست، دربردارنده مضامینی خشونت‌آمیز از قبیل کنترل‌گری، قدرت‌طلبی و انتقام‌جویی هستند.

رتبه اول: ۱۹۸۴

 در بین کتاب‌های جست‌وجوشده توسط کاربران اینترنت رمان «۱۹۸۴» نوشته جورج اورول با بیش از ۱۲میلیون جست‌وجو در صدر لیست منتشرشده قرار دارد. ۱۹۸۴ نام کتاب مشهوری از جورج اورول است که در سال ۱۹۴۹ منتشر شد. این کتاب بیانیه سیاسی شاخصی در رد نظام‌های توتالیتر شمرده می‌شود. جورج اورول در این کتاب، آینده‌ای را برای جامعه به تصویر می‌کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقه شدید نسبت به برادر بزرگ (ناظر کبیر) (رهبر حزب با شخصیت دیکتاتوری فرهمند) وجود دارد. در جامعه تصویرشده، گناهکاران به راحتی اعدام می‌شوند و آزادی‌های فردی و حریم خصوصی افراد به شدت توسط قوانین حکومتی پایمال می‌شوند؛ به‌نحوی‌که حتی صفحات نمایش در خانه‌ها از شهروندان جاسوسی می‌کنند و شهروندان مجبورند همیشه با چهره‌ای سرشار از خوش‌بینی و لبخند به این صفحات نمایش نگاه کنند تا کوچک‌ترین شک و تصور نادرستی که نشان‌دهنده هرگونه نارضایتی فرد باشد، برای نمایندگان حکمرانان پشت صفحات نمایش ایجاد نشود؛ چراکه در غیر این‌صورت مورد غضب حکمرانان قرار می‌گیرند. در این داستان مسائلی همچون اینگساک (Ingsoc)، بزه فکری، گفتارنو و دوگانه‌باوری مطرح می‌شوند. شخصیت اول داستان، در کشور اقیانوسیه (اوشیانا) و در جامعه‌ای زندگی می‌کند که به سه طبقه مجزا تقسیم شده ‌است: طبقه کارگر، اعضای عادی حزب و اعضای رده‌بالای حزب. او عضو عادی حزب است. روزی در اقدامی قانون‌شکنانه، دفترچه‌ای قدیمی می‌خرد و در آن شروع به نوشتن اندیشه‌های خود می‌کند. در تمام نقاطی که اعضای «حزب» زندگی می‌کنند، دستگاه‌هایی به نام «تله‌اسکرین» نوعی صفحه نمایش که حکمرانان در آن زمان با استفاده از آن جاسوسی می‌کردند(صفحه نمایشی که مردم باید با لبخند جلوی آن می‌نشستند) وجود دارد.

  رتبه دوم: ارباب حلقه‌ها

در رتبه بعدی لیست منتشرشده از سوی گوگل داستان «ارباب حلقه‌ها» نوشته جی.‌آر. آر. تالکین با بیش از ۸ میلیون جست‌وجو قرار دارد. این مجموعه داستان ادامه اثر پیشین تالکین با نام هابیت است که در همین ژانر نوشته شده بود. این کتاب طی ۱۲ سال از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ که بیشتر آن در زمان جنگ جهانی دوم بوده، نوشته شده است.

عنوان این مجموعه به شخصیت منفی این داستان، سائورون اشاره دارد که قبلا حلقه یگانه را خلق کرده تا بر دیگر حلقه‌های قدرت، تسلط داشته باشد و از آنها به‌عنوان سلاحی برای فتح و تسلط بر سرزمین میانه استفاده کند. این داستان در سرزمینی خیالی به نام سرزمین میانی که قسمتی از سرزمین بزرگ‌تری است که در زبان الفی به نام آردا شناخته می‌شود، در جریان است. از شخصیت‌های معروف داستان می‌توان به آراگورن و سائورون اشاره کرد. آراگورن پسر آراتورن که از نژاد نومه نور است، وارث پادشاهی فراموش‌شده الندیل و ایزیلدور در سرزمین میانه است. آراگورن پس از نابود شدن سائورون به‌عنوان پادشاه اله‌سار تاج‌گذاری کرد و صلح را به ارمغان آورد. ارباب تاریکی یا سائورون شخصیت منفی اصلی اثر است، کسی که حلقه یکتا را برای کنترل نوزده حلقه دیگر قدرت ساخته ‌است و از همین رو «ارباب حلقه‌ها» خوانده می‌شود. سائورون خود یکی از خدمتگزاران ارباب تاریکی قبلی- مورگوت (ملکور)- بوده که از شخصیت‌های مهم کتاب دیگر تالکین- سیلماریلیون- است. کتاب سیلماریون سرآغازی بر تاریخ و چگونگی ساخت سرزمین میانی محسوب می‌شود. تا امروز چند فیلم سینمایی و انیمیشن بر مبنای این داستان ساخته شده ‌است که از میان آن، فیلم‌های سه‌گانه به کارگردانی پیتر جکسون شاخص‌تر هستند.

  رتبه سوم: هملت

رمان هملت نوشته ویلیام شکسپیر با ۸ میلیون جست‌وجوی اینترنتی در رتبه بعدی قرار دارد. این کتاب نمایش‌نامه‌ای تراژدی اثر ویلیام شکسپیر است که در سال ۱۶۰۲ نوشته شده است و یکی از مشهورترین نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیات جهان به‌شمار می‌آید. این نمایش بلندترین اثر شکسپیر است.

این نمایش‌نامه کلاسیک درباره شاهزاده دانمارک، به نام هملت است. او با شنیدن خبر مرگ پدرش به کاخ پادشاهی می‌آید و می‌بیند عمویش، کلادیوس، بر تخت نشسته و بدون کوچک‌ترین احترامی به آداب و رسوم، با مادرش، ملکه گرترود، ازدواج کرده‌ است. هملت از این اوضاع برمی‌آشوبد و بدگمان می‌شود. تا اینکه یک شب خواب می‌بیند: روح پدر به هملت می‌گوید کلادیوس او را از طریق چکاندن زهر در گوشش به‌وقت خواب کشته ‌است و درخواست انتقام می‌کند. هملت قول می‌دهد از دستور او اطاعت کند. با ورود دسته‌ای بازیگر دوره‌گرد، هملت برای اطمینان از درستی سخنان روح پدر، از بازیگرها می‌خواهد نمایش‌نامه‌ای به‌نام «قتل گوندزاگا» را درحضور شاه به‌روی صحنه بیاورند. موضوع این نمایش‌نامه به‌گونه‌ای بازآفرینی جنایت کلادیوس است و داستانش به ماجرای کشته‌شدن شاهی به‌دست برادرش مربوط می‌شود. شاه به‌هنگام تماشای نمایش آن‌چنان دچار آشفتگی می‌شود که مجبور به ترک تالار نمایش می‌شود. این عکس‌العمل کلادیوس به نمایش، جرم او را به‌طور حتم ثابت می‌کند، از این پس هملت قصد انتقام پدر از عمو را پی می‌گیرد.

  دیگر کتاب‌ها

کتاب بعدی لیست گوگل «کشتن مرغ مقلد» نوشته هارپر لی با بیش از ۵ میلیون جست‌وجو و کتاب بعدی «غرور و تعصب» جین آستن نویسنده مشهور انگلیسی است. نمایش «مکبث» نوشته شکسپیر نیز در این رده قرار دارد. این اثر شاعر انگلیسی برخلاف هملت کوتاه‌ترین تراژدی و یکی از محبوب‌ترین آثار اوست که بنا به اعتقاد بسیاری بین سال‌های ۱۵۹۹ و ۱۶۰۶ میلادی نوشته شده است.

در رده‌های بعدی لیست پر بحث‌ترین و در واقع پرجست‌وجوترین کتاب‌های اینترنت «هابیت» نوشته تالکین، «رومئو و ژولیت» نوشته شکسپیر، «شدن» نوشته میشل اوباما، مجموعه داستان‌های «هری‌پاتر» نوشته جی.کی.رولینگ، «موبی‌دیک» نوشته هرمان ملویل، «پنجاه طیف خاکستری» نوشته ای.ال.جیمز، «مانیفست کمونیست» نوشته کارل مارکس، «ایلیاد» نوشته هومر، «اودیسه» نوشته هومر، «گتسبی بزرگ» نوشته اف. اسکات فیتز جرالد، «گرگ و میش» نوشته استفانی میر، «درخشش» نوشته استیون کینگ، «مادام بوواری» نوشته گوستاو فلوبر، «قلعه حیوانات» نوشته جورج اورول و «سرمایه ملت‌ها» نوشته آدام اسمیت قرار دارند. به گفته سایت گوگل بیشتر کتاب‌های لیست پربحث‌ترین‌های اینترنت مربوط به کتاب‌های داستانی و رمان‌های کلاسیک نویسندگان سال‌های گذشته است که به‌ویژه در ایام قرنطینه و کرونا بیشتر توسط کاربران جست‌وجو شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST