کد مطلب: ۲۴۷۲۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

معرفی برگزیدگان جشنواره داستان‌نویسی خاتم

ایلنا:  مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره داستان‌نویسی خاتم با محوریت شخصیت پیامبر اکرم (ص) صبح امروز یکشنبه ۹ خرداد برگزار شد و هیات‌های داوران بخش‌های بزرگسال و کودک‌ونوجوان این‌جشنواره با انتشار بیانیه‌هایی، برگزیدگان و شایستگان تقدیر خود را معرفی کردند.

بیانیه هیات داوران بخش بزرگسال ششمین دوره جشنواره خاتم به این‌شرح است:

باسمه تعالی

لقد کان لکُم فی رسول الله اسوةً حَسَنةً ۲۱ احزاب

رسول خدا، الگوی زیبا زیستن است.

بهره‌گیری از ظرفیت داستانی برای شناختن و شناساندن سیره نبی اکرم(ص) که زیباترین و متعالی‌ترین اسوه والگو برای رسیدن به حیات طیبه است، ششمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

در این‌دوره از جشنواره، در خلال یک سال برگزاری جلسات هفتگی نقد و بررسی در فضای مجازی، ضمن نقد و بررسی ویژگی‌های فنی داستان‌های منتخب دوره‌های پیشین، ابعاد مختلف سیره پیامبر(ص) در روند داستانی مورد بررسی قرارگرفت و شرکت کنندگان در این جلسات علاوه بر آشنایی بیشتر با فنون داستان‌نویسی درباره سیره پیامبر اکرم(ص)، با شیوه نشان‌دادن سیره و سلوک آن حضرت در قالب داستان کوتاه، آشنا شدند.

داستان‌های این‌دوره در ابعاد مختلف از جمله توصیف سبک زندگی و سلوک پیامبر خاتم (ص)، نشان دادن بازتاب سیره پیامبرخاتم(ص) در زندگی مردم زمانه ما و همچنین بازسازی و ارائه تصویری از موقعیت‌های زندگی ایشان مانند، هجرت، پیشرفت محسوسی داشته است.

در این‌دوره ۲۰ درصد داستان‌ها به ارائه تصویری از زندگی و سیره و سنت ایشان پرداخته بودند، ۴۵ درصد داستانها شامل نمونه‌هایی از بازتاب سیره نبی اکرم(ص) در زندگی مردم ، و ۳۵ درصد از داستان‌ها تصاویری از موقعیت‌های مختلف زندگی ایشان در قالب داستان کوتاه بود. بنابر این در پرتو آموزش‌های ارائه شده در جلسات نقد، عملاً سعی شد که نویسندگان را از فضای تاریخی صرف که به بازنویسی زندگی نبی اکرم (ص) منتهی می‌شد، فاصله داده و به سمت نشان دادن تأثیر ویژگی‌های رفتاری پیامبراکرم(ص) در زندگی روزمره انسان معاصر سوق دهد.

به همین منظور در جشنواره ششم شاهد ۸۰ درصدی داستان‌های معاصر و ۲۰ درصدی داستان‌های تاریخی صرف بودیم. این‌رشد چشمگیر داستان‌های معاصر، و تنوع روایتگری داستان و بهره‌گیری از تکنیک‌های داستان پردازی، چه در سطح بازنویسی و چه در سطح بازآفرینی زندگی نبی اکرم(ص) با بهره‌گیری از زبان داستانی خوب و منسجم در این دوره در جهت نشان دادن سیره ایشان سبب ارتقای سطح کیفی داستانها شده است.

این رشد کیفی، انتخاب آثار ممتاز از میان ۲۵۴ اثردر بخش بزرگسال، کار داوری را بسیار دشوار کرده بود. به نظر می رسد صرف نظر از انتخاب تعدادی از آثار به عنوان برگزیدگان این دوره، حداقل ۴۰ اثر قابل انتشار در این دوره از جشنواره داشته باشیم. لذا باید قدردان تلاش صادقانه، خالصانه و عاشقانه همه یاریگران و همدلان و همکاران این‌جشنواره بود.

امید است در تداوم این راه، شاهد و ناظر حضور بیشتر، شکوفایی افزون‌تر و اعتلای حوزه ادبیات داستانی در جهت شناخت و معرفی تصویری دقیق از سیره رسول اکرم(ص) برای بهره‌گیری انسان امروز باشیم.

داستان‌های تقدیری بدون ترتیب اولویت عبارتند از:

داستان تپه‌های بی خواب و بادهای مسلمان نوشته احمد دادخداپور

داستان راند هفتم نوشتة محمد محمد سیفی

داستان سفر به دیار تل عفر نوشته حسین زحمتکش زنجانی

این آثار به دلیل ساختار داستانی مناسب، سوژه‌ای قابل توجه، زبان داستانی و نثری روان، از سوی هیأت داوران شایسته تقدیر شناخته شده‌اند

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST