کد مطلب: ۲۵۱۴۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

بخشی از تاریخ نیجریه در رمان «نیمی از خورشید زرد» به تصویر درآمد

ایلنا: کتاب «نیمی از خورشید زرد» نام رمانی نوشته چیماماندانگوزی آدیچی نویسنده نیجریه‌ای است که به تازگی سولماز دولت‌زاده ترجمه جدیدی از آن ارائه داده و توسط نشر آفتابکاران روانه بازار کتاب کرده است. قیمت این کتاب ۷۴ هزار تومان است. چیماماندانگوزی آدیچی با نوشتن این رمان در سال ۲۰۰۷ جایزه اورنج را برد.

رمان «نیمی از خورشید زرد» روایتی از لحظه‌ای سرنوشت ساز در تاریخ مدرن آفریقاست که زندگی سه شخصیت درگیر در حواشی این دهه پرتلاطم را درهم می‌آمیزد. سنجش آرمان‌ها، وفاداری‌ها و مسئولیت‌های اخلاقی در گیرودار پیشروی ارتش نیجریه و آنچه در سرنوشت قهرمانان داستان نهفته از جمله موضوعاتی است خواننده را با خود همراه می‌سازد.

در بخشی از کتاب آمده:

اولانا کف قطار نشست و زانو بغل گرفت. فشار بدن‌های عرق کرده و گرم را کنارش حس می‌کرد. بیرون قطار مردم خودشان را با تسمه به قطار بسته بودند و بعضی هم روی پله‌ها نرده را گرفته بودند. یکی از مردان افتاد و فریادهای خفیفی به گوش رسید. قطار حسابی زهوارش در رفته بود و چهارپاره آهن کهنه بود. تکان‌ها طوری بود که انگار از روی سرعت گیر رد می‌شوند و اولانا بی‌اختیار می‌افتاد روی زن بغل دستی‌اش و می‌خورد به چیزی که زن روی پاهایش گذاشته بود. کاسه‌ای بزرگ، دامن لنگی زن پر از لکه بود. لکه‌هایی شبیه خون. اولانا مطمئن نبود. چشمانش می‌سوخت. حس می‌کرد سنگ ریزه و فلفل توی چشمش پاشیده‌اند. اولانا توی کاسه را نگاه کرد. سر دختربچه‌ای را دید که گویی به صورتش خاکستر مالیده بودند. گیش‌های بافته، و چشمانی که سفیدی‌شان برگشته بود و دهانی باز. مدتی به آن خیره ماند و بعد روی برگرداند. یکی جیغ کشید.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST