کد مطلب: ۲۵۲۱۰
تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

یادداشت‌های خوآن میرو در بازار کتاب

هنرآنلاین: کتاب با مقدمه رابرت لوبارمسیری آغاز و با پیش‌گفتار ایوان تیلندیر ادامه پیدا می‌کند. سپس یادداشت و نقاشی خوآن میرو ارائه شده است.

تیلندیر در پیش‌گفتار اشاره کرده است: «دیر زمانی بود که سخنان میرو در گوشم نجوا می‌کردند و سعی می‌کردم با استفاده از یادداشت‌هایی که برمی‌داشتم، به آنچه می‌شنیدم سروسامانی بدهم».

خوان میرو از نقاشان اسپانیایی‌تبار است. او وقتی هفت ساله بود استعداد خود را در زمینه هنر نشان داد. اولین تلاش‌هایش در طراحی به سال ۱۹۰۱ بازمی‌گردد. میرو علاوه‌بر نقاشی در زمینه‌های دیگر هنری از جمله مجسمه‌سازی و سرامیک آثار ماندگاری دارد. در سال ۱۹۲۰، شوق آشنایی با مکاتب هنری سوررئالیسم و کوبیسم او را بر آن داشت تا هم‌چون تمام هنرمندان هم‌عصر خود به سمت پاریس رهسپار شود. سال‌های ۱۹۲۰-۱۹۵۰ اوج شکوفایی هنری اوست. در دوران اقامت خود در پاریس با نویسندگان مهمی چون ارنست همینگوی آشنا شد. میرو یکی از معروف‌ترین آثارش با عنوان «مزرعه» را به همینگوی فروخت. اثری که تصویری بود از خانواده میرو نزدیک مزرعه‌شان در کاتالونیای اسپانیا.

در یکی از یادداشت‌های او می‌خوانیم: «مخاطب باید هر بار مشاهده آثار هنری، قادر به درک و استنباط وجوه جدیدی از آن شود. تماشای اثری در کسری از ثانیه می‌تواند طوری روی احساسات و افکارتان تاثیر بگذارد که تا آخر عمرتان درگیر اثر شوید، برعکس تابلوهایی هم هستند که حتی با چندین بار مشاهده، بلافاصله از ذهن شما پاک می‌شوند. به عقیده من، تصویر باید همچون جرقه‌ای ذهن مخاطب را شعله‌ور ساخته و یا همانند مصرع شعری و زنی زیبا عشوه‌گری کند. تابلوی نقاشی باید همچون سنگ چخماقی که چوپانان پیرنه برای روشن کردن پیپه‌ای خود از آن استفاده می‌کنند، درخشندگی داشته باشد».

کتاب «یادداشت‌های خوآن میرو» با گردآوری و تدوین ایوان تیلندیر و ترجمه یوسف نجفی‌جابلو از سوی انتشارات ایلقار تبریز منتشر شده است. این اثر در سال ۱۳۹۸ توسط نشر علم با عنوان «میرو: نقاشی که باغبان بود» نشر یافته است.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST