کد مطلب: ۲۵۲۵۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰

درگذشتگان این روزهای عرصه‌ی فرهنگ

احمد نوری‌زاده درگذشت

احمد نوری‌زاده، شاعر، مترجم و ارمنی‌شناس، در ۷۰سالگی از دنیا رفت.

آدیس عیسی قلیان، فعال رسانه‌ای با اعلام این خبر به ایسنا گفت: احمد نوری‌زاده امروز صبح (دوشنبه، اول شهریورماه) از دنیا رفت. او در سال‌های‌ اخیر در آسایشگاه کهریزک بود. علت مرگ را نمی‌دانم اما قطعا کرونا نبوده است.

عیسی قلیان افزود: در ارمنستان، از  نوری‌زاده به عنوان «فرزند پارسی‌گوی ملت ارمنی» یاد می‌شود. او آثاری زیادی را تألیف و ترجمه کرده و جوایز بسیاری هم برده است. تجربه روزنامه‌نگاری هم در کارنامه خود دارد و پیش از انقلاب دبیر سرویس سیاسی روزنامه اطلاعات بود. گرایش‌های چپ‌گرایانه داشت و شاید به همین دلیل از روزنامه اطلاعات جدا شد.  

احمد نوری‌زاده در آبان‌ماه سال ۱۳۳۰ در غازیان بندرانزلی به دنیا آمد. او در کمتر از شش ماه نزد «آرشی بابایان» شاعر ارمنی، الفبای این زبان را آموخت.  همچنین نزد «خاژاک درگریگوریان»، رئیس «دانشکده ارمنی‌شناسی» دانشگاه اصفهان، مدتی را به یادگیری زبان ارمنی گذراند. احمد نوری‌زاده در سال‌های ۱۳۴۹-۱۳۴۸ کار ترجمه و معرفی آثار شاعران ارمنی را آغاز کرد و در ادامه جایزه «سپاس» را از انجمن نویسندگان ارمنستان گرفت.

«باغ سیب، باران و چند داستان دیگر: بیست داستان کوتاه و بلند از ۱۵ نویسندهٔ نامدار ارمنی»، «پاییز در پرواز» اثر «واراند کورکچیان، «پتر اول» اثر «آلکسی تولستوی»، «صد سال شعر ارمنی: نمونه‌های شعر بیش از هفتاد شاعر ارمنی» (۱۳۶۹ انتشارات چشمه، با پیشگفتار ۱۴۸ صفحه‌ای درباره تاریخ و فرهنگ ارمنی)، «تسولاک» یک داستان بلند نوشته آکسل باکونتس، «۲۶ کمیسر یا کمون باکو» از هراچیا کوچار، «سرودهای سرخ» مجموعه اشعاری از یقیشه چارنتس، «آی وطن! آی وطن!» مجموعه اشعار و قصه‌هایی از هوهانس تومانیان، «عاشقانه‌های آبی» مجموعه شعر واهاگن داوتیان و «آمالیا» رمان نوشتهٔ ناردوس از جمله آثار ترجمه او هستند.

«تاریخ و فرهنگ ارمنستان: پژوهشی بر تاریخ و فرهنگ کشور ارمنستان»، «سلام بر شما ارمنی‌ها: مجموعه شعرهای ارمنی»، «در شب تنهایی و رؤیاها: مجموعه شعرهای ارمنی»، «رازقی‌ها بگذار عطر بفشانند: مجموعه شعرهای فارسی» و «در شب تنهایی و زمستان جهان: مجموعه شعرهای فارسی» از جمله دیگر آثار نوری‌زاده هستند.

 

جمشید مظاهری‌نیا، مدیرمسئول انتشارات علمی و فنی از دنیا رفت.

به گزارش ایسنا، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعلام این خبر نوشت: «بدینوسیله درگذشت مرحوم مغفور شادروان جمشید مظاهری‌نیا،  مدیرمسئول محترم انتشارات علمی و فنی را به اطلاع همکاران گرامی می‌رسانیم.

هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم مظاهری‌نیا و کلیه بازماندگان، برای آن مرحوم علو درجات الهی را مسئلت دارد. 


با عنایت به شرایط حساس کنونی و لزوم پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ارسال پیام تسلیت باعث تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.»

 

‌اصغر کریمی درگذشت

اصغر کریمی، مردم‌شناس، پژوهشگر، مترجم پرکار و عضو پیوسته مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران، در سن ۸۱سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، ایکوموس ایران با تایید خبر درگذشت اصغر کریمی، به شخصیت و خدمات مؤثر او به میراث فرهنگی ایران اشاره کرد و درگذشت او را به همه دوستداران فرهنگ و میراث فرهنگی و جامعۀ مردم‌شناس تسلیت گفت.

ظاهرا اصغر کریمی به دلیل ابتلا به کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران تحت مراقبت بود.

اصغر کریمی در سال ۱۳۱۹ در زنجان متولد شد. او پس از دریافت دیپلم متوسطه از دبیرستان مروی تهران در سال ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیلات دانشگاهی به فرانسه رفت. ‌سال ۱۳۵۴ دانشنامه کارشناسی جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی را از دانشگاه اکس‌ـ‌مارسی دریافت کرد و در سال ۱۳۵۷ موفق شد درجه کارشناسی ارشد در رشته مردم‌شناسی را از همان دانشگاه دریافت کند. او بلافاصله وارد دوره دکتری این رشته شد، اما تحصیلات خود را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت.

کریمی در ایران در مشاغل متعددی منشأ خدمات ارزنده بود که بخشی از آن‌ها عبارت است از: گردآورنده فرهنگ عامه و عضویت در گروه‌های پژوهشی میدانی در اداره فرهنگ عامه وابسته به هنرهای زیبای کشور و سپس در وزارت فرهنگ و هنر (۱۳۴۱ تا ۱۳۵۰)، عضویت علمی در مرز تحقیقات علمی فرانس (س ان ار اس)، پژوهشگر و سرپرست تحقیقات ایلی و عشایری در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سازمان میراث فرهنگی کشور و مشاور علمی برنامه‌های مردم‌شناسی در همین سازمان (۱۳۵۷ تا ۱۳۷۳) و دبیر اجرایی کمیته ملی ایکوموس ایران (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱). کریمی را طراح تشکیل موزه‌های جدید در کشور می‌دانند. او در سال‌های اخیر با بنیاد دائرةالمعارف اسلامی و مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در گروه‌های جغرافیا و فرهنگ مردم ایران همکاری داشت.

حاصل تلاش این محقق بیش از ۳۰ کتاب و بیش از ۵۰ مقاله منتشرشده و ده‌ها طرح پژوهشی و گزارش علمی است. بخش عمده‌ای از گزارش‌های باستان‌شناسی گیرشمن و دیگر باستان‌شناسان خارجی به قلم زنده‌یاد کریمی به زبان فارسی منتشر شده است. از اصغر کریمی مکتوبات ارزنده‌ای در زمینه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی به یادگار مانده است.

 

منبع هر سه خبر، خبرگزاری ایسناست.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST