کد مطلب: ۲۵۲۸۱
تاریخ انتشار: شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰

تصویرگر سوئدی و خالق الفی اتکینز در ۷۹ سالگی درگذشت

هنر آنلاین: گونیلا بریستروم، نویسنده و روزنامه‌نگار و تصویرگری سوئدی که برای ایرانی‌ها بیش از همه با شخصیت الفی اتکینز شناخته می‌شد در سن ۷۹ سالگی در گوتنبرگ از دنیا رفت.

م بریستروم نویسنده محبوب کودکان بود و شخصیتی که او با نام آلفونس اُبری در سوئد خلق کرد، در کشورهای مختلف با نام‌های متفاوت شناخته می‌شد؛ انگلیسی‌ها او را الفی اتکینز صدا می‌کردند و آلمانی‌ها هم به این پسربچه که با پدرش زندگی می‌کرد ویلی ویبرگ می‌گفتند. در مجموع ۲۶ جلد از مجموعه‌کتاب‌های «الفی اتکینز» منتشر و به بیش از ۳۵ زبان در گوشه و کنار جهان ترجمه شد.

گونیلا بریستروم در ۱۹۴۲ در گوتنبرگ به دنیا آمد و در زندگی پربار خود بیش از ۴۰ کتاب برای کودکان نوشت. از جمله مهم‌ترین جایزه‌هایی که این نویسنده و تصویرگری سوئدی دریافت کرد می‌توان به جایزه السا بسکو، جایزه معتبر آسترید لیندگرن و مدال افتخار دولت سوئد اشاره کرد. او با به وجود آوردن شخصیت الفی اتکینز معتقد بود کودکانی که بتوانند جادوی واقعیت را درک کنند، بهتر برای زندگی کردن آماده می‌شوند.

بریستروم سال ۱۹۶۶ به استکهلم پایتخت سوئد رفت و روزنامه‌نگاری را در روزنامه‌های آفتونبلادت و داگنز نی‌هتر تجربه کرد. پنج سال بعد وارد دنیای نویسندگی برای کودکان شد و نخستین کتاب از مجموعه «الفی اتکینز» سال ۱۹۷۲ به بازار فرستاد. این شخصیت و ماجراهای او چنان در دنیا خوانده و پسندیده شد که یک مجموعه انیمیشن در ۲۶ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای روی آنتن تلویزیون رفت و به اندازه کتاب‌ها موفق بود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST