کد مطلب: ۲۵۳۴۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

راز نهفته در آثار هوشنگ مرادی کرمانی

ایمنا: محبوبه ذوالفقاری‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: هوشنگ مرادی کرمانی از آن دست نویسنده‌هایی است که دوران کودکی اش در آثار او بسیار زنده است، اما تفاوتی میان داستان‌ها و زندگی واقعی او وجود دارد و آن این است که مرادی کرمانی با نگاهی خوش‌بینانه و با زبان طنز به سراغ حوادثی می‌رود که برایش رخ داده است.

وی افزود: افراد بسیاری زندگی تلخ و کودکی بدی داشته اند، اما یا نتوانستند آن رنج‌ها را در قالب آثار هنری منعکس کنند و یا اینکه تلخی در آثار آنها برجسته‌تر بوده است. این نویسنده در برجسته‌ترین کار خود، یعنی «قصه‌های مجید»، سعی کرده از تنگناهای تاریک کودکی عبور کند و برای این کار رنج‌های این دوران را در قالب طنز ارائه کرده است. در واقع، هوشنگ مرادی کرمانی شخصیت داستان خود را روانکاوی می‌کند و ممکن است ترس‌هایی که خود روزی تجربه کرده است را نیز در داستان‌هایش منعکس کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از آثار کرمانی مربوط به ادبیات بزرگسال است. او در این بخش نیز بسیار موفق عمل کرده و نه تنها توانسته است قشر رو به رشد جامعه را با خود همراه کند، بلکه موفق شده است با بیانی طنز آمیز و نگاهی مثبت به زندگی، قشر بزرگسال را نیز با آثار خود جذب کند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که طنزی که این نویسنده در آثار خود به کار می‎‌برد، تلخ و سیاه نیست.

وی خاطرنشان کرد: آثار هنری و ادبی ما عموماً بومی گرا است. بسیاری از این آثار بر اساس اندیشه‌ای خلق شده که برای اعتقادات و ایدئولوژی عموم مردم ایران باورپذیر است. اما باید توجه داشت که فضای حاکم بر افکار کودکان و نوجوانان این سرزمین، ممکن است در محدوده‌ای گسترده‌تر بی معنا باشد. بنابراین بومی گرایی همیشه جوابگو نیست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: هوشنگ مرادی کرمانی به خوبی از تمایزی که بین فرهنگ‌های مختلف حاکم است، آگاهی دارد و سعی می‌کند مسائل مشترک کودکان را در نظر بگیرد. وی آن چیزی را مطرح می‌کند که برای عموم کودکان باور پذیر است. این نویسنده بیشتر به نگاه و خواسته‌های کودکان و نوجوانان توجه داشته تا اینکه بخواهد ایدئولوژی را محور قرار دهد. از نظر من طرفداری هوشنگ مرادی کرمانی از تمامی کودکان و نوجوانان نقطه عطف آثار این هنرمند است.

ذوالفقاری‌نژاد اظهار کرد: متأسفانه آثار امروزی ما به ویژه در حوزه کودک و نوجوان بسیار ضعیف است و هنوز قابلیت ندارد که در سطح جهان حرفی برای گفتن داشته باشد. همچنین این روزها نویسندگان کشور ترجیح می‌دهند ترجمه کنند تا اینکه خود خلق کنند.

وی افزود: برای به وجود آوردن نویسندگانی چون هوشنگ مرادی کرمانی در میان کودکان و نوجوانان این نسل توصیه من این است که آن‌ها را به فکر کردن وا داریم. علاوه بر این، نویسندگانی که در حوزه کودکان و نوجوانان می‌نویسند، نباید دغدغه‌های مالی را دنبال کنند، چراکه نمی‌تواند موفقیتی را برای آنان به دنبال بیاورد.

ذوالفقاری‌نژاد تصریح کرد: عموماً افرادی که قصد دارند وارد حوزه ادبیات کودک و نوجوان شوند فکر می‌‎کنند حرف زدن و نوشتن برای این قشر آسان است، در حالی که ارتباط با کودکان و نوجوانان سخت‌ترین کار ممکن است و کسی که وارد این حوزه می‌شود باید خود را در سطح این طیف قرار دهد تا دغدغه‌های آن‌ها را به خوبی درک کند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST