کد مطلب: ۲۵۳۸۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰

آثار ادبی محبوب روس‌­ها در نیمه اول سال ۲۰۲۱

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مسکو: کارشناسان مجموعه «چیتای گورود» (بخوان- شهر) آثار ادبی محبوب روس‌­ها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ را اعلام کردند. با پنج اثر نخست این فهرست آشنا می شویم:

  

۱۹۸۴

به گفته این کارشناسان، در بخش آثار ادبی، کتاب­ پادآرمان­شهری نوشته جرج اورِل به نام «۱۹۸۴» در صدر اول آثار مورد توجه روسیه قرار دارند. این اثر یک رمان تکان­دهنده درباره «جامعه ایده» است؛ جامعه­ای که در آن آزادی فردی، تجملی دست­نیافتنی به شمار می­رود. نویسنده اثر با بی­رحمی به توصیف پیامدهای توتالیتاریسم و سانسورهای روزمره می­‌پردازد. این پادآرمان در رده‌­بندی­‌های مختلف، در شمار بهترین آثار قرن بیستم قرارگرفته است.

 

لانه روباه

رمان «لانه روباه» در ژانر ادبی نوجوانان اثر نورا ساکاویچ در جایگاه دوم آثار ادبی محبوب روس­ها قرار می­گیرد. رمان «لانه روباه» داستانی جذاب درباره یک تیم از بازیکنان در بازی تخیلی هاکی روی چمن است. قهرمان اصلی این داستان، نیلا جوستِن بازیکن تازه‌کاری است که باید با همبازی‌های خود مبارزه و رقابت کند.

دنیای جدید

سومین کتاب در این رده ­بندی، «دنیای جدید غریب» اثر اولدوس هاکسلی است. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، توصیف جامعه مصرفی است که تنها به سرگرمی و لذت علاقه دارد. اما سوال اصلی نویسنده این است: «آیا سیستم ایده­ آل و سازمان­ یافته حکومت در حال توسعه توان مقابله با حمله یک وحشی (متجاوز) و بیگانه با ارزش­های محلی و گروه­ های اجتماعی را دارد؟

ایشلونا در سمرقند

رمان تاریخی «ایشلونا در سمرقند» نوشته گوزل یاخینا نویسنده روس، چهارمین کتاب محبوب روس­ ها در سال ۲۰۲۱ است. داستان این کتاب به سال ۱۹۲۳ برمی­ گردد؛ زمانی که ایشلونا دییِف رئیس و کمیسر بِلایا موظف به تخلیه پانصد کودک خیابانی از قازان به سمرقند بودند. خواننده مجموعه­‌ای از ماجراهای خطرناک را پشت سر می‌گذارد و با شخصیت­های شگفت­‌انگیز افراد محلی آشنا می­شود که با قهرمانان در سفری طولانی ملاقات می­کنند.

انسان‌های مضطرب

پنجمین اثر محبوب روس­ها «انسان­های مضطرب» اثر فردریک باکمان، نویسنده کتاب پرفروش «زندگی دوم اووِ« است. رمان «انسان­های مضطرب» ماجرای زندگی یک مجرم گمراه­ شده است که قصد داشته از یک بانک سرقت کند اما مجبور به گروگان گرفتن هشت انسان می­‌شود؛ پیرزنی هشتاد ساله، یک معتاد به ماده «ایکِآ»، یک زوج، زنی باردار، یک مولتی­ میلیونر متمایل به خودکشی و چند نفر دیگر که شروع به درددل با او می­‌کنند و ماجراهای غم ­انگیزی را برای او بازگو می­‌کنند که انتظارش را ندارد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST