کد مطلب: ۲۵۴۶۰
تاریخ انتشار: شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰

غلبه بر ترس از حیوانات با تکنیک‌هایی ساده

گسترش فرهنگ و مطالعات: کتاب «دوست ترسناک من»، نوشته‌ی مشترک مارتین‌ م. آنتونی و رندی‌ ای. مک‌کیب، به همت نشر شمعدونی به چاپ رسیده است.

اگر هنگام مواجهه با بعضی حیوانات احساس ترس شدیدی می‌کنید، باید بدانید که به‌هیچ‌وجه تنها نیستید. مطالعات در سطح جمعیتی گسترده نشان می‌دهد که ترس از حیوانات از جمله موارد بسیار رایج میان انسان‌ها است. برای مثال، مطالعه‌ای میان بیش از هشت هزار نفر در ایالات متحده امریکا نشان داد که ۲۲٫۲‌درصد از افراد ترس شدید خود از حیوانات را گزارش کرده‌اند (کورتیس و همکاران، ۱۹۹۸)؛ این مقدار نسبت به دیگر موارد مورد ترس انسان‌ها (مثل ترس از ارتفاع، جای بسته، طوفان، یا خون) که در مطالعه مورد پرسش قرار گرفته بود درصد بالاتری را به خود اختصاص داده است. ترس از حیوانات هم رایج است و هم براساس پژوهش‌ها اغلب افراد معمولاً بیشتر از یک نوع حیوان ترس دارند (آنتونی و بارلو، ۲۰۰۲) ، که این مسئله، مشکل را بدتر می‌کند. هر چه باشد، حیوانات همیشه در اطراف ما هستند.

بیشتر افراد اغلب قادرند که با ترس خود زندگی کنند و معمولاً هم این کار را با دوری کردن از حیواناتی که نسبت به آن‌ها احساس راحتی ندارند انجام می‌دهند. اگر از مار می‌ترسید اما هیچ‌وقت مار نمی‌بینید یا حتی به آن فکر هم نمی‌کنید، پس مشکلی ندارید؛ اما برای برخی افراد، ترس از حیوانات یک دغدغه بزرگ است. مثلاً، ارین به‌شدت از گربه‌ها می‌ترسید. او مدام در اطراف خود دنبال گربه می‌گشت و معمولاً هم از ترس دیدن احتمالی گربه در محله، از پیاده‌روی کردن در محله خودداری می کرد. گاهی، به خاطر دیدن کابوس‌هایی در ارتباط با گربه‌ها از خواب می‌پرید، و به دیدن دوست‌ها و فامیل‌هایی که در خانه گربه داشتند نمی‌رفت. او حتی از تماشای تلویزیون و فیلم‌ها هم اجتناب می‌کرد؛ چون فکر می‌کرد هر لحظه ممکن است گربه ببیند. واضح است که ترس ارین یک مشکل بزرگ برایش بود. وقتی ترس مداخلات چشمگیری در زندگی ایجاد می‌کند یا وقتی این ترس باعث آشفتگی فرد می‌شود، آن را فوبیا می‌نامند. در یک مطالعه‌ی گسترده (کورتیس و همکاران، ۱۹۹۸)، ۵٫۷درصد از افراد دچار ترس از حیوانات بودند که براساس شدت آن می‌توان این نوع ترس را فوبیا نامید.

اگرچه کتاب‌های متعددی درباره‌ی فوبیا وجود دارد، اما این اولین کتابی است که به‌طور ویژه بر استراتژی‌های مربوط به غلبه بر ترس و فوبیا از حیوانات تمرکز می‌کند. این کتاب برای کسانی که ترس از یک یا چند حیوان دارند و خانواده‌ی آن‌ها طراحی شده است. می‌توانید از راهکارهای ارائه‌شده در این کتاب برای درمان خود استفاده کنید. همچنین بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که تکنیک‌های شرح داده شده در این کتاب تحت نظر یک درمانگر مجرب یا شاید یکی از اعضای خانواده یا دوستی که بتواند در جهت غلبه بر این فوبیا به شما کمک کند، به کار گرفته شود. این کتاب برای متخصصانی هم که در حوزه‌ی ترس و فوبیا از حیوانات کار می‌کنند مفید واقع خواهد شد.

قسمتی از کتاب دوست ترسناک من:

افرادی که از حیوانات می‌ترسند، معمولاً باورهایی ترسناک و اضطرابی در مورد آن حیوان خاص دارند. این اعتقادات اغلب یا غیرواقعی هستند یا اغراق آمیز. برای مثال، اگر شما از پرنده‌ها می‌ترسید، ممکن است فکر کنید که پرنده‌ها می‌فهمند که شما اضطراب دارید و همین اضطراب شما باعث می‌شود که پرنده‌ها بیشتر به شما هجوم بیاورند. انسان هنگام ترس، معمولاً بر منبع ترس تمرکز می‌کند. برای مثال، اگر شما از عنکبوت‌ها می‌ترسید، ممکن است وارد هر اتاقی که می‌شوید به‌صورت خودکار دنبال نشانه‌هایی از وجود عنکبوت بگردید. اگر عنکبوتی در اتاق باشد، احتمالاً شما اولین شخصی هستید که آن را پیدا می‌کنید. درواقع، اگر یک نقطه‌ی سیاه روی دیوار باشد (یا هر چیزی که شما را یاد عنکبوت بیندازد)، احتمالاً شما اولین کسی هستید که آن را می‌بینید. کسانی که از حیوانات می‌ترسند، معمولاً مسائل را به‌گونه‌ای می‌بینند و به خاطر می‌آورند که باورهای آن‌ها را درمورد ترس تشدید می‌کند. ممکن است سگی را که قبلاً دیده‌اند، از اندازه اصلی آن بزرگ‌تر به خاطر بیاورند. همچنین ممکن است اطلاعاتی را نادیده بگیرند که با تفکر مضطرب آن‌ها همخوانی ندارد (مثلاً ممکن است این نکته را نادیده بگیرند که تمام سگ‌هایی که می‌بینند، آرام و بی‌خطرند). همچنین، ترس با تمایل به تفسیر برخی اتفاقات به عنوان اتفاقی خطرناک ارتباط دارد، اتفاقی که در اصل خطرناک نیست. برای مثال، کسی که از مار می‌ترسد، ممکن است حرکت طبیعی مار را به عنوان نشانی از حمله تصور کند.

بدیهی است که اگر باور داشته باشید که یک حیوان خطرناک است و فقط شرایطی را به خاطر بیاورید و به آن‌ها توجه کنید که ترس شما را تأیید می‌کنند، ترس شما از آن حیوان همچنان ادامه خواهد داشت. یک قدم خیلی مهم برای غلبه بر فوبیای حیوانات، این است که یاد بگیریم با تعادل و واقع‌گرایی بیشتری به آن‌ها فکر کنیم. مواجه شدن با حیوانی که از آن می‌ترسید، راهکاری است برای تغییر طرز تفکر خود نسبت به آن‌ها. هرچه بیشتر درباره‌ی حیوانی که از آن می‌ترسیم بدانیم و هرچه بیشتر درستی افکار خود را بیازماییم، بیشتر می توانیم به خودمان کمک کنیم.

دوست ترسناک من را پریسا کریم‌زاده ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۱۳۳ صفحه رقعی با جلد نرم و قیمت ۳۵ هزار تومان چاپ و ‌روانه‌ی کتابفروشی‌ها شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST