کد مطلب: ۲۵۴۶۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰

در ادبیات شهری بسیار ضعیف هستیم

هنرآنلاین: این نویسنده، درباره سه رمان «وسنی»، «کافه داش آقا» و «دورگه» که در انتشارات ستاره‌ها منتشر شده به هنرآنلاین گفت: کتاب «وسنی» اتوبیوگرافی و خودزندگینامه‌نوشت من از ۱۲ تا ۱۶ سالگی است. جلد دوم آن با عنوان «یکه» به دوران ۱۶ تا ۲۰ سالگی برمی‌گردد که مراحل چاپ را طی می‌کند. جلد سوم نیز «چپ‌پا» نام دارد. هر سه اثر مستقل هستند و تحت عنوان یک مجموعه منتشر نمی‌شوند.

او در پاسخ به این پرسش که چه شد خودزندگینامه‌اش را نوشت، اظهار داشت: رمان‌های با بافت پرتره نیاز به شجاعت و صراحت دارد که بسیاری از رمان‌نویسان وحشت دارند خود را در برابر خوانندگان به تماشا بگذارند اما این امر در سراسر جهان ادبیات نشانه صداقت نویسنده با خوانندگان است اما فراموش نکنیم این سه اثر رمان هستند نه زندگینامه یا تاریخ شفاهی.

تشکری درباره رمان «کافه داش‌آقا» که نخستین بار حدود پنج سال پیش از سوی انتشارت سپیده باوران نشر یافته بود، توضیح‌ داد: این کتاب با فرم و ویراست جدید کوتاه‌تر و صریح‌تر بازنویسی شده است. ماجرای آن به دهه ۵۰ مشهد برمی‌گردد. کافه داش آقا مانند کافه نادری تهران، محل استقرار نیروهای ضد پهلوی بوده است. در این رمان به روزهای جشن ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و واکنش روشنفکران در مشهد نسبت به این رویداد نیز پرداخته شده است. هم‌چنین وضعیت نوستالوژی مشهد در آن دوران را مورد ارزیابی قرار داده‌ام.

او با بیان این که در رمان «دو رگه» تاریخ مشهد و زمانی که حرم امام رضا (ع) توسط روس‌ها بمباران شده مطرح است، افزود: موضوع آن نیز به استبداد ستیزی و اشغال کشور توسط قوای بیگانه و انقلاب مشروطه اختصاص دارد.

تشکری با این توضیح که سه کتاب «وسنی»، «کافه داش آقا» و «دو رگه» بافت فعالیت اجتماعی دارند و رمان شهری محسوب می‌شوند، ادامه داد: در زمینه ادبیات شهری بسیار ضعیف هستیم. ادبیات ما بیشتر آپارتمانی و آشپزخانه‌ای است. حتی وقتی سمت ادبیات اجتماعی می‌رویم اجتماع یا چرک است و یا بسیار از فضای اجتماعی مردم دور. ما به‌شدت به رمان شهری نیازمند هستیم. در هر سه کتاب‌ به شهر به‌عنوان یک استقرار و واکنش اجتماعی نسبت به حوادث روزمره دوران‌های مختلف نگاه داشتم.

او که کتاب «ولادت» را در انتشارات کتاب‌نیستان در دست نشر دارد، افزود: کتاب اول «ولادت» به زندگی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) اختصاص داشت. کتاب دوم راجع به زندگی امام جواد (ع) است. مضمون کتاب به خاندان سادات رضوی باز می‌گردد که «شاه بهار» نام دارد.

تشکری با بیان این که به‌زودی مجموعه نمایشنامه‌ای با عنوان «من هستم‌ گیلگمش» در انتشارات کتاب‌ نیستان منتشر می‌شود، تصریح‌ کرد: این اثر حاوی هفت متن دراماتیک با عناوین «بیهقی و عوفی هر دو تو را نوشته‌اند»، «من کاتبم، شاهزاده مرده است»، «بانی بنوک»، «روزی مُحرری»، «من نوغانیم»، «حُجره خورشید» و «من هستم، گیلگمش» است. موضوع این نمایشنامه‌ها در جهان معاصر و کهن می‌گذرد که هر کدام حال و هوای مستقل دارد و مجموعه، حاصل یک بافت فستیوالی است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST