کد مطلب: ۲۶۵۳۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰

زبور عشق‌نوازی

علی اصغرمحمدخانی/ معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب

بیستم مهرماه با نام شاعری عجین شده است که حافظه و بلکه آیینه‌ی هر ایرانی است. نکته‌دان بذله‌گویی که در شأن یار و اغیار خوش می‌نوشت و شعر شکربارش٬ هنوز هم فارغ از مرزها و قرن‌ها٬ فضای سینه‌ی هر ایرانی را پُر ز صدای خود می‌کند. حافظ از جنبه شعری، هنری و تاریخ ادبی و فکری موقعیت منحصر به فردی در تاریخ شعر و زبان فارسی دارد و آن این است که بیشترین تاثیر را از شعر و ادب فارسی و عربی پیش از خود برده است و بیشترین تاثیر را در شعر و ادب پس از خود به جای گذاشته است.

موقعیت او در جهان ادبیات پیوسته در تعالی است و بیشترین بحث‌ها را میان منتقدان برانگیخته است. شعر و اندیشه او در جهان نیز در پنج سده گذشته به زبان‌های مختلف منعکس شده است. در پاسداشت حافظ٬ سالانه برنامه‌های مختلفی در شیراز و دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود. مرکز فرهنگی شهرکتاب٬ نیز مفتخر بوده است که در سال ۹۳ به مدت یک سال درس‌گفتارهای حافظ را برگزار کند و علاوه بر آن٬ همایش‌هایی را نیز در روز بزرگداشت این شاعر بزرگ برپا دارد.

از دیگر اهداف این مرکز درباره حافظ‌شناسی٬ معرفی کتاب‌های تازه چاپ شده در این حوزه است که اغلب آنها بازه‌ی زمانی یک سال اخیر را دربرمی‌گیرد. گزارش مربوط به این آثار٬ به قرار زیر است: از میان ۱۱۲ اثر با شمارگان ۱۳۸۰۴۵ نسخه که در طی یک سال گذشته درباره حافظ منتشر شده ، ۳۷ بار دیوان او با شمارگان ۷۷۶۶۵  نسخه به چاپ رسیده است که در این میان تصحیح غنی- قزوینی همچنان با فاصله‌ی بیشتری از دیگر تصحیحات جلوتر است. چاپ ۴ برگزیده‌ی اشعار حافظ٬ با شمارگان  ۲۵۰۰  نسخه و نیز ۱۸ شرح از غزلیات او با شمارگان ۱۲۷۵۰ نسخه از دیگر کتاب های منتشرشده در حوزه دیوان حافظ هستند. ۵۳ اثر باقی‌مانده دیگر نیز به نقد و بررسی افکار و آثار حافظ و نیز مقالاتی درباره‌ی او اختصاص دارند که با شمارگان ۴۵۱۳۰  نسخه وارد بازار نشر شده اند. البته در این سال٬ برخی آثار پژوهشی گذشته همچنان  درصدر آثار هستند و مورد استقبال بوده که از جمله‌ی آنها می توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:«عرفان حافظ»، مرتضی مطهری؛ «از کوچه‌ی رندان»، عبدالحسین زرین کوب؛ «حافظ‌نامه»، بهاء‌الدین خرمشاهی؛ «ذهن و زبان حافظ»، بهاء‌الدین خرمشاهی؛ «عرفان و رندی در شعر حافظ»، داریوش آشوری؛ «شرح شوق»، سعید حمیدیان؛ «مکتب حافظ»، منوچهر مرتضوی، «درس حافظ»، محمد استعلامی؛ «حافظ ناشنیده پند»، ایرج پزشکزاد؛ «شاخ نبات»، محمدرضا برزگر خالقی.


0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST