کد مطلب: ۲۶۶۶۹
تاریخ انتشار: شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰

معرفی برندگان جایزه «کتاب سال» روسیه

رایزنی فرهنگی ایران ـ مسکو:    مراسم تقدیر از برندگان جشنواره ملی کتاب سال در محل تئاتر «ساورمنیک» (معاصر) برگزار شد. این رویداد که همزمان با آغاز سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو برنامه‌ریزی شده بود، امسال میزبان ۷۰۰ کتاب از ۱۱۰ ناشر از ۳۰ شهر فدراسیون روسیه بود.
در نمایشگاه امسال، جایزه ویژه «تخم‌مرغ جواهر نشان» در یک صندوقچه چوبی ساخت دست آندری آنانوف هنرمند شایسته فدراسیون روسیه به برنده این رویداد اعطا شد. این نشان به کتابی تعلق می‌گیرد که در رویدادهای اجتماعی نقشی قابل توجه ایفا کرده باشد. کتاب امسال در این بخش به نام «تاریخ سواستوپول» در سه فصل، توسط انتشارات «ایست لیت» (ادبیات تاریخی) موفق به دریافت تخم مرغ جواهر نشان شد.
سرگئی استپاشین رئیس اتحادیه کتاب روسیه ضمن تقدیر از شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این رویداد، برنده جشنواره را اعلام کرد و در این باره گفت: حتی در دوران پاندمی هم نشست‌ها و جشنواره‌های ما در حال برگزاری هستند و کتاب، همیشه زنده است.
در بخش «نثر» ویکتور رمیزوف با رمان «یخبندان ابدی» که توسط انتشارات «روبژ» در ولادی واستوک به چاپ رسیده است، موفق به دریافت این جایزه شد. این رمان نامزد جایزه «کتاب بزرگ» نیز شده است.
نماینده انتشارات در این باره گفت: این رخداد را می‌توان یک پیروزی برای جامعه ادبی محسوب کرد. تصور جامعه بر این است که کتاب باید در یک انتشارات بزرگ به چاپ برسد و شرکت‌های بازاریابی معتبر روی آن کار کنند، اما به خود اثر چندان اهمیت نمی‌دهند. کتاب «یخبندان ابدی» با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبین روبرو شده و سه بار تجدید چاپ شده است.
در بخش «شعر سال» مجموعه اشعار «دریاچه املینو» اثر یوری ریاشنسِف فیلمنامه‌نویس، نویسنده و ترانه‌سرا برای تئاتر موزیکال و سینما موفق به دریافت این نشان شد.
در بخش Humanitas مختص کتاب‌های علوم‌انسانی و اجتماعی،‌ به گئورگی کوچکوف مدیرعامل انتشارات «کوچکُوا پُلِه» (مراتع کوچکوا)، رئیس بنیاد «سویاز اپوخ» ( پیوند اعصار) و معاون انجمن تاریخی روسیه جایزه احیای خاطرات تاریخی نیکیتا آکونِف «در سال‌های پرتنش. یادداشت‌های یک شهروند مسکو در سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۴» اعطا شد.
نشان و دیپلم افتخار در این بخش به سرگئی ناریشکین رئیس کمیته اجرائی حمایت از ادبیات، نشر کتاب و کتابخوانی فدراسیون روسیه تقدیم شد. او در این باره گفت: ادبیات تاریخی جایگاه خود را در میان برندگان جایزه کتاب سال پیدا کرده است.
جوائز دیگر بخش‌ها
امسال در بخش Non-fiction که به مناسبت سال علم و فنآوری مورد توجه قرار گرفته است،‌ کتاب «خورشید ناشناخته، پژوهش‌ها. معجزات، حقایق، حدسیات» نوشته دو ستاره‌شناس به نام‌های یلنا کریچِک و ایوان پانچنکو موفق به دریافت جایزه شد.
همچنین رمان «جنگ و صلح در یک مدرسه» با ویراستاری یلنا شوبینا و سردبیری النا شوبینا نامزد جایزه «نسل هزاره» شد.
به طور کل، یازده کتاب نامزد دریافت جایزه شدند که از میان آنها کتاب «نسخه‌های الکترونیک و صوتی» و «هنر چاپ کتاب» (ناشران برتر) نیز به چشم می‌خورند. به مناسبت ۷۵ سالگی پیروزی در جنگ بزرگ و ۸۰ سالگی آغاز جنگ جهانی نیز کتاب بزرگی با عنوان «پژواک جنگ گذشته» نامزد ویژه مسابقه امسال شده است.

 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST