کد مطلب: ۲۶۸۱۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰

نظام معرفت‌شناسی

معرفت‌شناسی فلسفه‌ی اسلامی بخش مغفول در مطالعات متفکران اسلامی است.اگرچه  فیلسوفان اسلامی به نحوی بنیادین به معرفت‌شناسی توجه داشته‌اند اما متاسفانه توجه اندکی به اهمیت اساسی بحث‌های معرفت‌شناسی شده است.

کتاب «نظام معرفت‌شناسی» نوشته‌ی دکتر قاسم پورحسن، کوششی برای بازخوانی دیدگاه متفکران اسلامی و به‌طور خاص فارابی در موضوعاتی همچون چیستی معرفت، چگونگی سازوکار ادراک، ارزش و اعتبار عقل، مسئله‌ی باور و صدق، رویکردهای گوناگون در باب توجیه و دلایل باورها، کندوکاوی در باب نفس و ادراکات، تفاوت‌ها و تمایزات سنخ‌های علم، معرفت یقینی، فرایند ظهور دانش‌ها و نحوه پیدایش تفکر فلسفی، مسئله خیال و رؤیا و نبی است. تلاش شده است تا به نحوی عام به مسائل اساسی معرفت‌شناسی پرداخته و در پرتو آراء فارابی و فیلسوفان اسلامی، تبیینی درخور از موضوعات به‌دست داده شود. این اثر نخستین کوشش نظام‌مند در تدوین نگره‌ها و اندیشه‌های فارابی در معرفت‌شناسی است.

نشست نقد و بررسی کتاب «نظام معرفت‌شناسی؛ بازخوانی بنیان‌های معرفتی فارابی» در روز سه‌شنبه نهم آذر ساعت ۱۰ صبح با حضور دکتر عبدالله نصری، دکتر علی‌اکبر احمدی‌افرمجانی و دکتر قاسم پورحسن به صورت مجازی برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc  و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST