کد مطلب: ۲۷۵۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱

فیلسوف گفت‌وگو درباره‌ی غلامحسین ابراهیمی‌دینانی ساخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس، فیلم مستند بلند «فیلسوف گفت‌وگو» که پرتره‌ای درباره غلامحسین ابراهیمی دینانی است، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شد.
بنابراین گزارش، این فیلم مستند که ساخته سیدجواد میرهاشمی و کریم فیضی است، زندگی و اندیشه فیلسوف ایرانی «غلامحسین ابراهیمی دینانی» را به تصویر می‌کشد که عمده شهرت وی بواسطه پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، از آثار دکتر دینانی می‌توان به قواعد کلی‌ در فلسفه‌ اسلامی‌، وجود روابط‌ و مستقل‌ در فلسفه‌ اسلامی‌، شعاع‌ اندیشه‌ و شهود در فلسفه‌ سهروردی‌، معاد از دیدگاه‌ آقاعلی ‌مدرس‌ زنوزی‌، مقدمه‌ای‌ بر شرح‌ فصوص‌ جندی‌ تصحیح‌ استاد جلال‌الدین‌ آشتیانی‌، منطق‌ و معرفت‌ از نظر غزالی‌، رساله‌ مفردی‌ درباره‌ زندگی‌ و اندیشه‌ ابوالحسن‌ عامری و... اشاره کرد.
غلامحسین ابراهیمی دینانی در نخستین همایش چهره‌های ماندگار (۱۳۸۰) به عنوان چهره ماندگار در رشته فلسفه برگزیده شد. همچنین در سال ۱۳۸۴ با کتاب دفتر عقل و آیت عشق، ۱۳۸۵ با کتاب درخشش ابن رشد در حکمت مشاء و ۱۳۸۹ با کتاب فلسفه و ساحت سخن، برنده جایزه کتاب سال شد.
سیدجواد میرهاشمی درخصوص ساخت این فیلم مستند بلند می‌گوید: سال ۸۹ بود که به پیشنهاد دوست بزرگوارم «کریم فیضی» به ساخت این فیلم ترغیب شدم. در واقع شناخت من نسبت به استاد دینانی نسبی و از طریق کتبی بود که از ایشان خوانده بودم، اما آقای فیضی ارتباط خوبی با استاد داشت و در واقع آشنایی من با آقای فیضی سبب ساخت این فیلم شد.
وی افزود: این فیلم یک شناخت کاملا متفاوت از استاد دینانی را به تماشاگران ارائه می‌دهد و به خلوت ایشان به معنای مردم‌داری، نحوه تدریس، خطابه‌ها، همایش‌ها و سمینارهای وی و... توجه دارد.
میرهاشمی تاکید کرد: این فیلم ایستا نیست و تنها بخشی از آن در نماهای داخلی می‌گذرد و عمده نما‌ها برخلاف سایر فیلم‌های پرتره که صرفا متکی بر گفت‌و‌گو است، در مکان‌های مختلف حضور ایشان تصویربرداری شده است و از یک جوان ۱۶ساله تا هم نسل‌های وی، همصحبت‌های ایشان در فیلم هستند. در واقع ما به این نتیجه رسیدیم که باید حضور استاد دینانی در اجتماع و رفتار و منش اجتماعی ایشان را به همه نشان دهیم و بیشتر مقبولیت و محبوبیت وی در میان مردم، مدنظرمان بود.
این مستندساز در پایان گفت: فیلمبرداری کار به تناوب در چهار فصل سال انجام شد. تدوین هم همزمان با تصویربرداری و در چند نوبت صورت گرفت تا مستند «فیلسوف گفت‌وگو» به مدت ۹۰ دقیقه، آماده نمایش شود.

0/700
send to friend
نظرات 2
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    پارسا شنبه 30 دی 1391
    با درود، کجا می توان این فیلم را دید ؟ در سیما به نمایش در می آید یا باید از جایی تهیه کرد؟ سپاس فراوان پاسخ: دوست گرامی همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید اصل این خبر متعلق به خبرگزاری فارس است برای اطلاع از کم و کیف آن باید با خبرنگاران آن خبرگزاری در تماس باشید.
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    پارسا یکشنبه 1 بهمن 1391
    بله ممنون.
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST