کد مطلب: ۲۷۸۲۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰

فتح رکوردهای تازه در بازار کتاب

دنیای‌اقتصاد : طرح فروش پاییزه کتاب با استقبال خیلی گسترده مخاطبان روبه‌رو شده است. این طرح که از شنبه شروع شده و تا فردا چهارشنبه ۳ آذرهم ادامه دارد در دو روز اولش ۱۰میلیارد تومان فروش داشته است. یعنی به‌طور میانگین در هر روز ۵ میلیارد تومان! مجموع بازار سینمای ایران در ۱۰روز گذشته با همه فیلم‌های مدعی روی پرده کمتر از ۵میلیارد تومان فروش داشته است. این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که جامعه ایرانی برخلاف برخی آمارها کتابخوان است. 

طبق آمار اعلام‌شده از سوی خانه کتاب تا پایان روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه، میزان فروش کتاب در دو روز اول اجرای طرح پاییزه ۱۴۰۰، تعداد ۱۵۹هزار و ۷۳۳ عنوان کتاب به مبلغ بیش از ۱۰میلیارد تومان فروخته شده است. البته شاید بتوان گفت که کاهش دامنه تخفیف‌ها از «۲۰ تا ۲۵درصد» در طرح‌های قبلی به «۱۵ تا ۲۰درصد» در طرح کنونی، تا حدی موجب افزایش رکورد فروش شده است.

به هر روی در این طرح در مجموع ۹۸۲ کتاب‌فروشی از سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند. از آن میان ۷۴۸ کتاب‌فروشی در مراکز استان‌ها و ۲۳۴ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند.

در استان تهران ۲۳هزار و ۵۴۳ عنوان کتاب به مبلغ حدود ۵/ ۱میلیارد تومان فروخته شده است. در مجموع ۱۴درصد کل فروش کتاب در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ تا امروز به استان تهران و ۸۶درصد به استان‌های دیگر اختصاص دارد.

در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ خریداران می‌توانند کتاب‌های تالیفی را با یارانه ۲۰درصدی و کتاب‌های ترجمه را با یارانه ۱۵درصدی از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح خریداری کنند. سقف مجاز خرید ۳۰۰هزار تومان و سقف یارانه خرید برای هر کتاب ۶۰هزار تومان تعیین شده است.

غیر از طرح فروش فصلی که به‌صورت رسمی و سراسری برگزار شده است، برخی از کتاب‌فروشی‌ها و ناشران نیز به مناسبت هفته کتاب، دوره‌های فروش‌ فوق‌العاده برگزار کرده‌اند و در مواردی تخفیف‌هایی بیشتر از طرح فصلی ارائه کرده‌اند. ناشران و کتاب‌فروشی‌هایی که مستقلا طرح‌های فروش فوق‌العاده برگزار کرده‌اند از ۱۰ تا ۳۰درصد به مشتریان و کتاب‌دوستان تخفیف می‌دهند.

به نظر می‌رسد با توجه به استقبال گسترده عمومی از این طرح در سراسر کشور، زمان برگزاری طرح پاییزه تا پایان هفته تمدید شود. اگر این اتفاق بیفتد و میانگین فروش روزانه ۵میلیارد تومانی ادامه پیدا کند، یک نقطه عطف تاریخی در بازار کتاب ایران شکل خواهد گرفت. به هر روی این طرح نشان‌دهنده علاقه‌مندی طیف گسترده‌ای از ایرانیان به مطالعه کتاب است.

در پاییزه کتاب ۹۸ بیش از ۳۲۰هزار و ۹۸۰نسخه کتاب به مبلغ ۸/ ۹میلیارد تومان فروخته شد؛ اما تعداد کتاب‌های فروخته‌شده در پاییز پارسال با افزایش ۴۳درصدی به ۴۵۸هزار و ۸۳۳نسخه کتاب به مبلغ ۸/ ۱۹میلیارد تومان رسید

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST